zaterdag 7 november 2020

MEER KUNST

Toen ik eind september/begin oktober illustraties ART DECO

en Jugendstill zocht voor kalligrafie ...

kwam ik ook veel mooi BRANDGLAS tegen !

Omdat de gestileerde vorm me erg aansprak heb ik ze ook gepind en bewaard.

Hierboven een van Charles Rennie Macintosh uit de Willow Tea Rooms...

Die naam viel me op door de combinatie van RENNIE (maagtabletjes!)

en Macintosh ( 3ssens méést geliefde KARAMELLEN sinds haar kindertijd !!!) 

Volgens pinterest zijn deze rozen ontworpen door Frank Lloyd Wright.

Hmmm...kunnen als inspiratie dienen om bv NAAST een tekst in schoonschrift te aquarellen...


Je kan al raden dat dit glas-in -lood venster met de vogeltjes

me ook kon bekoren!

Maar wat ik wou bloggen is, dat ik bij het tegenkomen van mooi brandglas

steeds aan nonkel Jos moet denken !!

 

Nonkel Jos, in zijn tuin te Avelgem....

Brandglas kunstenaar.

Er is weinig van zijn werk terug te vinden op internet.

Maar er zijn véél mooie kunstwerken , vlakke, maar ook driedimentioneele,

 in gekleurd glas uit zijn atelier gekomen!



Deze vensterversiering heb ik van zijn fp geplukt !


Bij mij op de kast brandt mijn vlammetje in dit prachtige theelichtje.

Ik vond dat het goed past bij dit  kunstwerkje van ons Lotje;

dat sinds dit voorjaar ook op de kast staat ...

 

Nonkel Jos heeft deze kaarshouder, met restjes gekleurd glas gemaakt, 

en dit is niet het enige exemplaar, 't komt uit een héle serie .

Véél familieleden hebben er zo eentje !!

Ze sierden de tafels op een groot familiefeest, drie jaar geleden...

" Koekestuutjes zûndag"

Tante Wivine en Nonkel Jos vierden hun verjaardagen samen met

AL hun neven en nichtjes - en leute dat we hadden, toen aan zee...

In restaurant de Paardenvisser (Oostduinkerke)

het visserijmuseum 

én rond een lange tafel, 's avonds, voor de koekestuutjes samen ! 

Deze broden - Van bakkerij ESPERO te ODK - zijn al lang verteerd maar laat ons hopen

dat er na deze corona tijd

nog vééél KOEKEZUNDAOGEN mogen volgen.

Laat de vlammetjes van hoop branden !

 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten