vrijdag 11 maart 2022


 3ssens heeft rugpijn
en mag rusten !
Lekker lang lezen dus.


Stefan Hertmans :
- " Wel, 3ssens, heb je mijn boek over mijn huis al uit ?"


3ssens
-" Jazeker, ik heb het vorige week reeds verslonden !!
Vriendin Lieve, die het uitleende
kreeg het gisteren terug !"


eigen foto

Trouwens,
tussen literair-culinaire haakjes :
De kaveetje avond was trouwens erg gezellig !


Vriendin Lieve wist dat ik de vorige boeken uit 
de trilogie van Hertmans reeds met smaak gelezen had
en ze is steeds gul met uitlenen.
De bib is minder snel met aanschaffen van nieuwe uitgaven...
vandaar.

De inhoud van dit derde boek 
geef ik hier weer via een foto van de achterflap



Dit is een fotootje van internet
nazi Willem Verhulst en zijn tweede vrouw : Mientje

Dit portret staat ook in het boek,
zoals veel andere documenten, prenten en foto's.
Maar 3ssens deed dus weer
extra opzoekingen via google
omdat ze zo geboeid werd door deze lectuur.

Hierbij dus :
GASTEN! Liefhebbers van romans  : 
Dit is een aanrader !


Dit kiekje staat NIET in het boek, wel op wikipedia
't Is het patershol in Gent, jaren zeventig
waar het huis, ooit van SS'erVerhulst 
en later ook van Hertmans dus, staat !
Daar spelen zich dan ook veel van de waargebeurde feiten zich af.

3ssens kent Gent wel enkel 
van reeds veel uitstapjes en bezoeken
door de eeuwen heen
Dochter Lotje zat er op kot
en vroeger nog, broer Jan aan 't concervatorium ook
en verder menige vrienden.
Veel WestVlamingen trekken nu nog naar Gent
om er te studeren...
sommige blijven er plakken zoals
bijvoorbeeld broer Jan...
Mét Jan heb ik ooit een vriend bezocht in 't Patershol
(1973)
Ik herinner me niet meer 
of die vriend in dat patershol vol hippies - zéker géén paters in dien tijd,
een vervallen studentenkamer huurde
of dat hij in een KRAAKPAND zat...
Iedereen pafte toen zoveel Belga's bij de Stellas
dat de memorie aan die dagen erg WAZIG is !!


Devote, katholiek opgevoede deftige wikipedia meisjes 
uit normaalschool O.l. Vr. Ten Doorn Eeklo
3ssens was en IS er ook zo een !

Een personage uit "de opgang" studeerde er ook voor onderwijzeres :
Griet Vantomme - minnares van nazi Willem Verhulst.
Griet geraakte dus, in tegenstelling tot 3ssens
op het totaal verkeerde pad !

Maar
't is dus door al die voor 3ssens gekende historische plaatsen
en de zeer vlot geschreven vetrouwde vlaamse taal 
dat 3ssens zo meegezogen werd in het verhaal
van die nazi. Zodanig, dat ze het boek uithad op enkele dagen tijd!
( Gelukkig voor 3ssens ménage, is dit boek geen turf
met meer dan 1000 bladzijden)


Dubbele foto  "het huis" in Drongenhof Patershol 
 en de oude, zwart geworden stam van de "blauwe regen"
die ook een rol speelt in het boek.
3ssens zal deze lente/zomer een blauweregen in 't echt zoeken
want ik kan me de geur nu niet voorstellen....




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten