zondag 4 september 2016

Eerste maandag van september :
traditioneel JAARMARKT van Leuven kermis !! 


 Al hebben we kortingsbonnen...
Dit jaar bezoeken we de grote jaarmarkt/kermis eens NIET.
8 stroopwafels en 12 oliebollen zijn véééls te zwaar voor een zere rug !

'k Vind marktkramers die virtuoos hun waren aanprijzen
anders altijd wel plezant...
en die handige keukenhulpjes die ze verlappen
komen altijd wel van pas.
De aanschaf van een wonderlijke groentensnijder...
zal moeten wachten op betere rug-tijden.
Sommige scholen van Leuven centrum zijn gesloten vandaag...
sommige schoolkindjes van over de ring... zullen spijbelen....
Vroeger, in den tijd dat ik nog les gaf
was mijn school OPEN met de jaarmarkt !!!
Ik moest op tijd zijn, al reden de stadsbussen van de Lijn niet !!

Geen nood.
Toen kon ik goed stappen
en eens op school, laadden we 't busje van TerBank vol kindjes
en we lieten ons tot aan de rand van de markt voeren...

Traditioneel bezochten we dan enkel de dierenmarkt op 't jacobsplein.
De héle markt doen met die uitgelaten gabberkes...
zouden we nooit overleefd hebben.
Het kostte mij bloed, zweet en tranen
om mijn zéér ondernemende ADHDerkens 
weg te houden van de dikbilpoten
die mogelijks zouden uitschieten.
De pony's aaien en de schaapjes tellen ...
vonden onze buitengewone kleuters ook altijd fijn.
Ik had wel mijn werk om de aai-vingertjes van de hap-hap muilen weg te houden
zodat ieder kind met 10 exemplaartjes aan zijn handjes, terug kon.... 

( die schrik voor ponys heb ik sinds mijn kindertijd...
toen broer Pieter eens ferm gebeten werd ...)

De jaarmarkt is enkel de eerste maandag van september...
Maar HEEEEEL de maand lang is het Leuven KERMIS !

De vervaarlijke en zéér lawaaiïge OCTOPUS
heerst weer wekenlang over 't Ladeuzeplein.
Studenten zouden nu niet moeten denken aan rustig zitten lezen
in de universiteitsbibliotheek op dat plein.
Studenten zijn trouwens nog in verlof tot ergens oktober, dacht ik...


In den tijd dat onze eigen kinderen nog in de kleuter- en lagere school zaten te Leuven...
was september niet alleen een dure maand wegens nieuw schoolgerief.
We moesten langs het kermisplein naar hun school  - Sancta Maria !! B.V.O.
Vaneigens dat die gehaaide foorkramers hun molens en kramen openden 
NET voor de Leuvense scholen UIT waren....

Iedere gewone septemberweekdag sleurden we om vier uur een huilende Jonas naar huis
omdat hij niet dagelijks naar die plezante kermis mocht
laat staan in die geliefde brandweerwagen !!!


't Is niet makkelijk als ouder
om je aan de huisregel te houden :
-"enkel op woensdag en in 't weekend naar de kerremesse molens"
Die overheersende lichtjes, geuren en tsjingeltsjangel muziek lokt je bengels toch...

Lotje spaarde graag haar kermiscentjes op tot ze genoeg had
voor een rit op de dure, antieke, prachtige carrousel !
Op en neer en op en neer.... ging ze !

Nee, de kermis zal ik niet echt missen dit jaar
zeker de botsauto's niet - mijn rug mag er niet aan denken
 'k ben trouwens nooit of te nimmer van mijn leven fan geweest van
dat kermisonderdeel.

ZULLEN WE KUNNEN WEERSTAAN 
AAN DE OVERHEERLIJKE GEUR
VAN DE ALLERLEKKERSTE SMOETBOLLEN
OP 'T STATIONSPLEIN
als we daar zullen passeren voor ons bezoek deze week, bij zus Lieve ???
Hmmmm












Geen opmerkingen:

Een reactie posten