zaterdag 12 juni 2021


 juni : rozenmaand
Ik was reeds enkele dagen een  blog over de kleur van rozen 
aan het voorbereiden (pinterest foto's bijeenzoeken)
Die wordt uitgesteld want,
gisteren 11 juni kwam er een droef bericht binnen :


Lucinda Riley de Ierse successchrijfster 
is op 55 jarige leeftijd overleden aan kanker...

Ik had net nog geblogd over haar
"Zeven zussen" boekenserie...
Terwijl ik onder de sterren, haar boek "SCHADUW" over Star, las
lag de schaduw van de hemel reeds over haar.

Ondertussen lees ik al het vervolg : "PAREL" 
Samen met haar miljoenen andere, voornamelijk vrouwelijke fans,
treur ik nu om het verlies van deze uitzonderlijke parel
onder de wereldwijde bestseller schrijfsters.


Op aanraden van vriendinnen
ben ik de Riley boeken gaan lezen.
"Vrouwenboeken"
Naast de "zeven zusters" schreef ze nog véél meer dikke boeken.
Romances en mysteries in een mix met  historische personages en feiten.
HEERLIJK
Virtuoos vertelster !
Mijn vriendinnen, zussen en ik,
zullen gezamenlijk
 haar nu nog ongeschreven verhalen missen.


Vélen uit  3ssens "entourage" zijn momenteel
boek 7 aan het lezen... (een rage)
dit deel kwam deze lente uit bij uitgeverij Xander (Nederland)

Toen ik vanmorgen op internet de overlijdensberichten
uit de media wou overzien,
merkte ik dat vooral de kranten uit Nederland 
langere, lovende artikels hadden.
Bij ons in Vlaanderen vond ik op de site van "radio 1"
de meeste informatie ...


(internet bericht van de familie Riley)

Gisteravond zat ik samen met Anne en Lieve
op een gezellig Leuvens terras te genieten,
we hadden net een corona-jaarlang-lading aan onderlinge verjaardagscadeaus
en dergelijke uitgewisseld -
ik had extra een "boekje" met boekenleggers om in te kleuren
 aan Lieve geschonken , om haar en haar zussen te danken
voor het uitlenen van hun, euh "zusters" 
(Na de serie zussen Vangramberentjes , mag ook 3ssens de boeken lenen...)
- toen Anne , via haar dochter, op haar foon het overlijdensbericht zag van Lucinda !!!
(automatisch worden dochters en aanverwanten ook
lezers van... gemaakt)


( de kaft van een van haar talrijke andere boeken...
ik vond het toepasselijk voor haar overlijdensmaand : juni)

Anne, Lieve en ik hebben lang gepraat als gezamenlijke fans, over
dit al te plotse, TE jonge, trieste heengaan en
over de geschiedkundig belangrijke vrouwenfiguren
uit haar boeken...
over vrouwen, voor vooral vrouwen,  qua.


Bij thuiskomst zag ik dat vriendin Chris uit Aalst
( fervente lezer van ALLE literatuur en eveneens Riley aanraadster)
reeds gemaild had.
Zus Anne en haar Jules stuurden me vanmorgen vroeg
de krantenberichten door met de boodschap
"niet wenen !"
Op whatsapp... sinds gisteravond : een resem weg-en-weer berichtjes
van 't comiteetje....
iedereen is er 't hart van in.
Heb nog niet op face boek gekeken - nog geen tijd gehad.

Via de kranten artikels nu,  kwam ik nog meer te weten
dan ik vroeger reeds had opgezocht over haar...
Dat ze Ierse was en een gezin had en de wereld rond reisde wist ik al
maar nog niet




- dat ze samen met haar zoon, 2 kinderboeken schreef
- dat ze zo ziek was, al vier jaar kanker had, 
want er kwamen vijf van haar boeken uit in die periode
- dat ze opgroeide in Bangkok en toevallig
gaat het net oa over die stad in Thailand, in boek 4 "Parel"
waarin ik dus NU aan 't lezen ben...
- dat ze status totaal onbelangrijk vond
- dat ze méér zusterserie boeken verkocht dan de Harry Potter reeks.
- Dat ze haar boeken niet letterlijk "schreef" maar
dat ze ze vertelde in een dictafoon 
en dat die tekst dan uitgetypt werd...


3ssens en al haar fans hopen (al dan niet stiekem)
dat Lucinda nog vééél voor boek 8 over de vader van de 7 zussen;
het deel dat normaal in 2022 zou verschijnen
heeft kunnen inspreken...
zodat we het toch nog "samen" kunnen lezen....
en haar zo eren.
Voorlopig is daar nog geen nieuws over....

Deze blog is in ieder geval 3ssens eerbetoon.


De ONVERLATEN en
kritikasters
die ENKEL literatuur met hoofdletter L willen lezen
en die Lucinda Riley
maar een populaire bestseller auteur
van " zeemzoete flut romannekes voor vrouwen" vinden !!!!
enkel voortgaande op de
NIET door de schrijfster of lezers verkozen rozige KAFTEN
én die het zalige lezen en willen DOORlezen van hun vrouw
steeds weer onderbreken met
" Is het eten nog niet klaar ?"
SPIETST 3ssens hierbij genadeloos op de scherpe kant van Hoofdletter L 
(van grote literatuur)
en gooit ze als ordinaire brochetten op de verschroeiende BBQ
met 3 hoofdletters !!

PS



't Is nu toch al lang na de middag...
ik blog nog effe door
we moeten nog lang niet eten én
3ssens werd ook al onderbroken door de garage
de auto was uiteindelijk pas deze middag klaar
en kon dus eindelijk weer opgehaald.

MAAR ik bedacht net dat, moest Lucinda Riley Vlaamse geweest zijn
dat er dan misschien NOG een boek over Paula Semer
geschreven zou zijn, niet over haar oorlogsjaren
maar over haar gevulde leven oa op de N. I .R, BRT, VRT
en nog méér interessante, belangrijke vrouwmensen!

Paula Semer, nog een idool van 3ssens
en helaas ook deze week van ons heengegaan....
R.I.P. 





















 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten