zaterdag 29 april 2023


 Eergisteren, donderdag 27 april
op die voor mij zo zonnige en aangename dag...
is mijn tante Greta overleden.

Tante Gretas geboortejaar.
Als kind heeft ze dus de tweede wereldoorlog meegemaakt!
Ze was de jongste van een gezin van 10 kinderen.
Langs mijn moederskant, was ze de laatste nog levende tante...


Weemoed drijft weer boven tijdens dit schrijven.

Tante Greta heeft het grootste deel van haar leven
in  "'t paradijs" gewoond, 
Nu is ze naar het hemels paradijs, alleen...
Nonkel Sèf, nu de laatste nonkel van "de Waigneins-kant"
blijft achter, met het gezin van zijn dochter Rita.



Dit is een foto van een foto-album kaft...ooit gekregen van onze Pol
"De bende" werd hier vereeuwigd in de boomgaard van nonkel Sèf.
Als kind, ook later, was het altijd héérlijk toeven in "'t Paradijs " te Beveren.

Van links naar rechts op dit familie-bende-portret bij tante Greta :
Anne, Lieveke, Jan ( op de album-rug-vouw)
nichtje Rita, Pieter, Pol en ik...


Op "'t Paradijs" was ook nonkels biggetjes-kwekerij
én nog een grote bloementuin én een "lochtink (groententuin) én een boomgaard.
Véél van "de Waigneins" hebben daar prachtige vakanties beleefd
en véél mooie kerst- nieuwjaars- én zomerfeesten meegemaakt
altijd met vééél lustig familievolk bijeen aan een lange lange feestdis
in de zeer ruime "voorplaats" 
Ik herinner me niet of 't Paradijs ooit een café geweest was
voor tante Greta er ging wonen met nonkel Sèf en mémé Waignein.
In mijn kinderogen was het er allemaal "groot"


( internet foto)

Zoveel mooie kind-herinneringen.
In hun boomgaard stond een autowrak!
Ik weet niet meer van welk soort auto
maar ik weet nog dat ik er tijdens vakanties
samen met een van de broers, uren en uren in gereden heb!


Op de zolder van de werktuigen-schuur op de boerderij
woonde een leeuw !!
Hij zat vast aan een lang lang dik touw
dat voor een stuk van die zolder neerhing.
Het beest kon vervaarlijk brullen
We hebben hem maar één keer mogen horen
en we hebben hem NOOIT gezien
want daarna was het ten strengste verboden aan de kinderen Waignein
om IN de schuren te komen!
Nonkel Sèf is een schat van een mens
maar als boer kon hij erg lawaaiïg boos worden en vloeken.
Dat het ik ondervonden toen ik ooit een van de biggetjes
uit de kweekschuur liet ontsnappen.


Tante Greta was een goeie kok.
Ze was een kei in het bereiden van LEEUWEN gebraad!
Héérlijk, ik proef het nu nog !!

Rust in vrede in 't Paradijs, tanteke!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten