donderdag 15 augustus 2013

"Maria, Maria ge vergeet uwen paternoster!"
"O nee! Nu laat ik ook nog mijnen rozenkrans vallen!"

Midden augustus
We vieren Dormotio Mariae :
de ontslaping of de tenhemelopname van Moeder Maria.
Feestdag (voor de katholieken) en congédag (voor de werkers)
In sommige contreien vieren ze ook moederdag - wij niet!
Ik vier de poppenmoederkens, de puppemiekes.




Deze foto van mezelf had ik al eens geblogd maar hij is weer eens van toepassing en
als je nu eens in détail kijkt,  merk je misschien, rechts op mijn kopke
mijn rood met witte bollekens strik op!
( alweer een nostalgische verklaring gevonden voor mijn polkadots of bollekes manie)
Maar 't gaat nu om zwarte paternosterbollekes en 't voederen.
Als kind noemden we dit "kaliêshje" of paternosterbollekes.
of gewoon : curixkes
Angèleke Poot (berucht figuur uit mijn jeugd) verkocht ze in haar snoepwinkeltje.
Die zwarte bollekes of menthol dropjes lustte ik helemAAl niet
want dat proefde als straffen toebak in een kindermondje, 
en dat pîkte danig op je tongpapillen! Even erg als een smoelentrekker!


Toch deed ik soms de moeite om vijf frankskes  bijeen te sparen
(in die tijd een schat van wel TWINTIG 25centiem muntjes of
TIEN koperen halve frankskes of  VIJF stukken van ne frank of 
een mélange van bovenvermelde nikkel, koper en zilver)
WANT
dat dozeke was zo plezant! Het sloot en opende met een 'KLAK'
Speciaal toch!
 Wat je niet lust, voeder je aan een ander. Mijn poppen hadden
vaak zwarte kallieshje vegen op hun celluloid lipjes of het papflesgaatje
 zat vaak curix verstopt tot broer Pieter 't plastic puppemoendje schoonlêkte.
Naar 't schijnt hij nu een expert kusser - oefening baart kunst - maar dit terzijde...
Aangezien ik niet zo spaarzaam was en het kunnen aanschaffen van zo'n VOL
KLAKdozeke zeldzaam voorkwam...
is de complete vernegering  mijn poppen bespaard gebleven.



Niet iedereen vond die curixkes niet te vreten. Ons Lieve was er zot op!
Ze dronk en at graag vreemde dingen zoals blauwe INKT of huisjesslakken....
Als zus Lieve maar gevoederd werd met ECHTE koekkruimels of tettink (regenworm)
of paternosterbollekes wilde ze best een snoepminuutje lang pop spelen.
Maar ook dit terzijde...
Ooit op een familiefeest in "tParadijs" op de vijfwegen bij tante Greta
vonden de broers konijnenkeuteltjes in het gras en
die onverlaten lieten hun klein klein kleuterke zusje er van snoepen 
"mmmmm.... lieveke, kijk, paternosterbollekes !"
en... Lieve at en vond het lekker
 maar 't zijn Hollanders die uit dat feit munt sloegen!

In mijn bewaardoos zitten nog enkele oude curix doosjes... van pa.
Hij heeft er zo wel honderden leeg geconsumeerd.
Paternosterbollekes ter vervanging van zijn sigaretjes : de rode michellekes
Pater Noster !!!
Al was hij volgens eigen zeggen totaal géén pilarenbijter.

AVE MARIA
 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten