woensdag 1 februari 2023

Eerste dag van februari 2023
Deze morgen - tijdens het ochtendnieuws van 7 uur
kreeg 3ssens ( ik dus)  ineens het besef dat ze OUD is, op haar bord !
Dat was effe slikken 
en 3ssens had niet eens de dikke ochtend PIL vol ijzer en vitamines in haar mond!


Het ochtendnieuws begon namelijk met de herdenking 
van de grote watersnood in '53, in Nederland...
toen de dijken braken !!!


't ging ook over ooggetuigen 
en dat er van de twintigers van toen maar weinig meer in leven waren...
3ssens dacht : " Ah, ja , natuurlijk, al ZO LANG GELEDEN !
1953 ... 3ssens geboortejaar !!
Bij dat jaartal dacht 3ssens argeloze onbewuste aan een jaar of 53 geleden
maar
de radiostem zei :
ZEVENTIG jaar geleden !
Aaarrggghhh....
3ssens voelde zich ineens stokOUD


Tijdens die grote watersnood was mijn mama dus zwanger
3ssens zwom nog veilig rond in de baarmoeder...
Mama heeft later vaak over die winter, toen ik nog op komst was, verteld,
ze kon dat niet zonder te wenen...
Al die ellende en de vele doden moeten haar enorm aangegrepen hebben.
( ze legde daarbij weer haar hand op haar buik, en staarde in de verte
alsof ze de kranten-foto-beelden van toen, weer voor zich zag...)
Ik was door mama's tranen steeds erg onder de indruk
 
De 1953 overstroming was inderdaad een zeer grote ramp.


Toen ik elf of twaalf jaar was, las ik dit boek... over 1953
Dat is dus ook bijna 6O jaar geleden 
maar aangezien ik het me onmiddellijk weer herinnerde vanmorgen
moet het lezen over de watersnood
me toen ook erg bewogen, emotioneel geraakt hebben...


Dus.... door die herdenking van 1953, vandaag...
zit 3ssens weer nostalgisch te mijmeren over vroeger.
Ik bedacht dat er in de jaren 50 haast géén foto's genomen werden
van zwagerschappen, kiekjes van die fiere dikke buiken van moeders
Dat werd toen eerder zo lang mogelijk discreet verstopt
onder wijde rokken ....
Nu is dat totaal anders.

3ssens heeft wel deze foto gevonden van een zwangere mama
maar hier was ze in verwachting van een van de broers...
WIE ??

Pa en ma zien er erg gelukkig uit!
3ssens is blij dat zij nooit die mode
van een pannenkoek of pallulle op uwen kop heeft meegemaakt!

Niet vergeten : MORGEN lichtmis en pallullen dag....
maar 3ssens bakt ze deze woensdagnamiddag al voor de kleinkindjes

PS : Merlijn is beter, hersteld en koortsvrij. 





'


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten