zondag 21 april 2024


 't Es freze zûndah !!!

Straks komen de kinderen dineren
en het dessert zijn heden, zondag, de traditionele aardbeien met slagroom
die 3ssens altijd trakteert op of rondom haar verjaardag.

P.S. Voor wie dit aanbelangt :
"Freze-zûndah" op zijn westvlams
is een familie uitdrukking komende van tante Oda zaliger.
Ze was de zus van papa en de vrouw van nonkel Jules, bakker,
de broer van mama.
(ja, dubbel familie)
Tante wist goed dat in de volle aardbeientijd,
de mensen op zondag minder taarten kochten in haar "bakkerie"
en dan was het aanbod daarvan in haar "koeltoog" kleiner
of er stond vooral aardbei-gebak....
Dan zei ze aan de klanten die hun andere taarten nie besteld hadden
"  njin m'ein gin crème-au-beure taôrte mji, 't ês freze-zûndah nji "

* " Nee, geen boterroomtaart meer, het is aardbei zondag nietwaar"

P.S. voor de familie
Ik schrijf dit omdat ik van Gerard L. ,
een van tante Oda en nonkel Jules vele kleinkinderen
zoon van nicht Hilde zaliger,
een lief messenger berichtje kreeg dat me nogal ontroerd heeft...
Ja, Gerard, familie is belangrijk, jij weet het ook.



eigen foto.

De dikke Belgische frezen van BelOrta wachten in de ijskast.
Omdat ik deze foto genomen had
om zus Anne in de verre roots te appen dat haar roze kaart 
toch op tijd was voor mijn jaarlijkse "freze-dag"...
wil ik hierbij IEDEREEN die ik ondertussen nog niet bedankt heb
meedelen dat zowel het bellen als de mails als de kaarten
als de berichten op sociale media als het levende lijve bezoek
enorm veel deugd gedaan hebben !
Merci merci merci.


Dit stond op de achterkant van 't 20 april kalenderblaadje.
3ssens wil lang en schoon leven!
Alle dagen goed wassen en... ontspannen en genieten.
Dat ben ik vandaag zeker van plan,
we laten de coelieakie stress even voor wat het is.

Dat gezegde over het wolken kijken
- gisteren die achterkant nog niet gelezen
toevallig had ik 't gisteren wel over wolken kijken : -
awel
die quote van diene Roland, die klopt van geen kanten!! 
Er moet al een gat in de wolken zijn
maar achtergrond blijft achtergrond, ook in de lucht
Achter de wolken is het of blauw, of grijs, of  zwart....
of een mélange


Tot slot....
de collage van Lotje n.a.v. mijn geboortedag.
omdat ook deze voor mij weer speciaal is, ontroerd heeft
en ik deze kunst trots wil delen....
 
Danku Lotje 💖💖💖


Zoek de jarige, de man, de kinderen, de kleinkinderen
ALLE harte-frezen van 3ssens !!!

Nu gaat oma de eerste glutenvrije zondagskost alhier, bereiden .





Geen opmerkingen:

Een reactie posten