donderdag 19 december 2013


KERSTMANNEN.

 Ik heb gisteren op de kerstmarkt nog eens uitgelegd waarom kerstmannen
NIET voorkomen in mijn kerstdecoratie.
Juist : Ik heb als kind en jonge leerkracht ingehamerd gekregen 
door de nonnen op school, dat ze HEIDENS zijn.
Trouwens, die venten zijn niet zo nuttig
wat het bovenste filmpje van Simons Cat bewijst.
Mechanische kerstmannen - al zijn ze nog zo knap en DEGELIJK gemaakt;
kunnen trouwens ferm op je zenuwen werken
als ze steeds opnieuw dezelfde kerst-jingel herhalen en herhalen...
dagen en dagen en dagen aan een stuk
jaar na jaar na jaar !

Dat kan me nu niet meer overkomen, ik haal die mannen NIET in huis.
NOOIT NIET  !
Op school TerBank kon ik er echter niet onderuit,
vanals het laatste nonnetje er verdween.
Kinderverzorgster Chantal hield er namelijk van om haar lokaaltje onder de trap
en de gang ernaartoe uitbundig te versieren bij elke gelegenheid.
Dat was erg fijn voor de algemene sfeer op school
en de kinderen hadden zo altijd iets te bewonderen binnen het seizoens-thema.
In de advent zette ons Chantal jarenlang een mechanische kerstman
op een laag tafeltje tussen haar lokaal en de kleutertoiletjes.
Een toffe peer, die kerstvent met een bel,  die in zijn zacht fluwelen pak,
ritmisch heupwiegde op de tingeltangel melodie van  jingle bells
en tussendoor  "HO HO HO" riep.
De kinderen waren er GEK op - Chantal zette hem aan om de
 wachttijd op hun beurt voor de gabbertjes aangenaam te maken.
en er was altijd wel een over-actief wijsvingertje dat wéér
snel snel op de AAN knop duwde, als juf Mieke effe niet oplette,
opnieuw en opnieuw en opnieuw.

De eerste dag was het plezant om je hele klas
verbaasd, verheugd, verwonderd en
mee-heupwiegend tot blij swingend voor die kerstman te zien staan.
Maar met zo'n zes klassikale WC- momenten bij Chantal per dag.
Gaat een overdosis jingle bells toch gauw vervelen! 
Zelf had ik meestal gauw 
de buik vol van dat getingeltangel en vooral die HOHOHO's
mééér dan genoeg ervan en
ware het voor Chantal niet zo'n dure aanschaf geweest,
zo'n kostbaar bezit dat ze koesterde
omdat het ook voor haar engeltjes en bengeltjes zo'n tof ding was...
 Ik had dienen vent door het grote toilet gespoeld
met fluwelen pak, bel en HOHOHO en al!


 Een paar dagen geleden deed zus me het aanbod van deze
schattige Sancta's met hun bolle buikje... ze vond er geen plaatsje meer voor.
Ik heb ze principieel geweigerd....
ZUCHT




Geen opmerkingen:

Een reactie posten