vrijdag 13 december 2013


Maria die zoude naar Bethlehem gaan...
met Jozef.

Ut de oede doze.

Toen ik kind was, speelden we in de advent,met de klas, met z'n allen,  het kerstverhaal na in de les "Gewijde Geschiedenis" (met twee hoofdletters) Helaas waren er maar een paar hoofdrollen.
De meerderheid moest engel, herder of herbergier spelen... Al hadden die herbergiers een lijntje tekst voor op de meeste herders, ze speelden toch de rol van "de slechterikken" in mijn ogen en ik vond het daarom altijd verschrikkelijk als ik tegen wil en dank, de herbergier-rol kreeg toebedeeld.
Ik vond die herbergiers écht, super harteloze zondaars, on-mensen zonder de aangeboren West-Vlaamse gastvrijheid, gasten met een koude, zwarte ZIEL....
Toen de tweede hoofdrol Jozef met de hoogzwangere Maria bij hen ging aankloppen om te vragen of er een slaapplaats was bij hen, moesten die herbergiers bars en kordaat antwoorden "NEE, hier is géén plaats voor jullie! Ga maar verderop zoeken, pelgrims!" 
Als kind kreeg ik die tekst helemaal niet over mijn lippen , ik wilde 't liefste uitroepen 
"Kom maar binnen Jozef en Maria, en doet of dat ge thuis zijt"...vervolgens het eigen bed afstaan aan dat arme moederke én de Heiland...." Dat durfde ik TOEN vaneigens niet in de klas, dus ik ZWEEG en kneep stijfkoppig mijn lippen op elkaar als herbergier en ik werd als hopeloze actrice wéér verbannen bij de stomme schapen. 
Als volwassene speel ik nu WEL 't liefste de rollen van de stouterikken en de viezeneuzen in de poppenkast....én toen we vorige zomer ene  JOZEF zonder vrouw, een "clochard"  die overnachtte  in de wachtzaal van het station - ook aan onze deur kregen... mocht die van mij NIET binnen....
De tijden veranderen...
Gelukkig zijn er altijd stalletjes en... verwarmde wachtzalen.


De Dromedaris van Melchior van de 3Koningen is ondertussen gearriveerd als decor-onderdeel voor de levende kerststal. 
Wie heeft er logies mét zandbak liefst, voor dat beest, dat schip uit de woestijn ??

"Zeg!! Schrijf maar rap dat ik een KAMEEL ben, voor je hier een kemel schiet"



 "O wuk ne skwône kemel! Hij mag bij mij slapen als ik tussen zijn bulten mag liggen en
dan kunnen we samen verder de aanbidding oefenen!"

 



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten