woensdag 18 november 2015

eigen foto

Dit is onze tuinmuur.
Als je goed kijkt zie je in 't midden "onze" eekhoorn zitten bij de 'nootjesworst' voor de vogeltjes.
Zondag kon ik hem eindelijk vereeuwigen
door sneller dan  ZIJN schaduw
mijn kodakske op "inzoomen" te zetten en op 't knopke te duwen...


  eigen foto 
Sneller dan de zus en alle broers Borlee samen,
 crosst hij/zij spiralend hup-stap-springs over de stam en takken van de notenboom.
Vermoedelijk vergeefs zoekend naar de laatste okkernoot
die al lang tussen onze notenkraker gesneuveld is.
De boom is kaal nu - zo kunnen we het kwieke diertje goed observeren...
 (da's plezanter dan stofzuigen en zo)

internet foto
 
 " g' heit gie nen betere kodak nwôdig mê een super lênze;
'k gao der ton nog skônder upstaôn"
 
* je hebt dringend een betere camera met een super lens nodig!
Dan zal ik nog mooier op de foto staan !
 
  
Omdat ik zogezegd tijd teveel had
(geen goesting in ménage werkzaamheden)
zocht ik vanmorgen op internet enkele weetjes op over"mijn" notenkrakertjes
(er wonen 2 eekhoorntjes in buurmans boomgaard, voor zover we weten)
en aangezien ik dan toch, euh,  nuttig en bijlerend bezig was...
heb ik meteen PIN PIN PIN  mijn 312de PINTEREST bord aangemaakt :
"3ssens eekhoorntjes of skwurls"
 
PS : inderdaad is prentjes verzamelen nu een ex beroeps misvorming
 

Laat ik iedereen maar even meegenieten
van de mooie 'skwurl'-plaatjes en weetjes die ik sprokkelde deze herfstdag.


 De wetenschappelijke naam van de eekhoorn is Scurius vulgaris
en komt van het oud Griekse skia - schaduw en oura : staart
het betekende dus : hij die in de schaduw van zijn staart leeft
 
In de overzeese gebieden spreken ze over squirrels (skwurls)
ik vermoed dat dat een afleiding is van dat wetenschaps latijn...
 Onze franstalige landgenoten hebben het over écureuils
en dat doet me aan spaarpotten denken 
???
Het beestje dient idd als symbool voor sommige banken
omdat het gekend is als verzamelaar en spaarder van zaden, noten, eikels...
 
 
Onze Duitstalige landgenoten en ook die van ons Angela
noemen ons kraakje EICHÖRNCHEN
maar 't roodborstje verwittigt zijn vriendje hier voor de vele tannines in de eikels
waarnaar het bij ons ook vernoemd is...
 
 
 Onze inheemse roodbruine tot zwartbruine exemplaartjes verdragen die tannines niet goed
De per abuus ingevoerde exotische Noord-Amerikaanse GRIJZE squirrels;
die onze inheemse hazel-spaarders verdringen
zijn wel eikel-tannine-bestendig en zijn zelf eikels want ze dragen ziektes over -
die mogen we afschieten !!
Natuurpunt Vlaanderen vraagt om het hen te melden, moest je zo'n GRIJZE onverlaat zien.
 
Eekhoorntjes zijn dol op zaden en pitten die we ook voorzien voor de vogels

Misschien wil sinterklaas wel een eekhoorn-voederhuisje brengen
en inplaats van die niet te vreten PEPERNOTEN, 
liever wat pindapakketten en vetbollen voor onze gepluimde vriendjes...


Ik zal er volgend jaar aan denken
om enkele over-de-muur gevallen okkernoten
over te laten voor onze pluimstaartjes, onze 'kraakjes'...
 
 Jaren 50 en 60
vorige eeuw
tante Terry van nonkel Bob
met haar eekhoorn alter ego : KRAAKJE
Is dit misschien de verantwoordelijke voor die knaagdier interesse NU ? 

STOP
euh... OEPS
al  bijna middag
'k ga aan onze eigen lunch beginnen !


 
 





 

 

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten