vrijdag 27 november 2015

Pinterest ontdekking!
WOW !! Nostalgie! Her-kenning

In een ver verleden
Heb ik ook zo'n wollen zwarte Pietjes geknutseld...
ah ... mooie herinneringen aan deze spannende Sinterklaastijd met de kleuters in mijn klas.


Nooit berekend hoeveel keer ik in mijn carriere
het op den duur versleten,
dik kartonnen sjabloon van de grote mijtervorm 
2X per kleuter;
op stevig rood papier gezet heb,
zodat ze ZELF hun  bisschoppelijk hoofddeksel voor 't Grote Feest konden knippen.

Als je voorraad ROOD papier schaars was ...foefel-froemelde je stukken crêpe papier met véél nietjes vast aan de kartonnen hoofdband;  op maat aangemeten rond ieders kleuterkopje. 
Na de activiteit "versier je eigen zwarte-pietenmuts" hadden alle kleuterpollekes gekleurde vingertopjes en kleefden er OVERAL overal overal gekleurde pluimpluisjes....

...en dan maar hopen dat het niet regende op de dag van 't Sinterklaasfeest want we moesten buitendoor naar de turnzaal. NAT crêpe papier geeft FERM zijn kleur af en die vlekken gaan  niet zomaar van snoetjes en jasjes af  ... VANISH bestond nog niet...

Dit is een eigen foto van 'Jules' in mijn klas
Toen ik tot de jaren van verstand gekomen was - eerste leerjaar of zo
heb ik ieder jaar echt genoten van 'Sinteklaoi'
Als juf zelfs 200%
Danzij de ontdekking van FLEECE - een stoffage die je niet moet afzomen en zo - kon ik zelf voor de Jules zowel een sinterklaas als een zwarte Pietenpakje naaien...
en voor ALLE kindjes van de poppenkast een fleece Pietenmuts in alle kleuren van de regenboog!

 Ja, toen was het nog vollen bak genieten van half november tot 6 december...
nu vallen er KILO's van dat genieten WEG
omdat ik oa niet meer zomaar aan de marsepein mag zitten
Je ZIET ze niet maar ze ZITTEN er wel in die vermaledijde calorieën !!!
Gelukkig is er nog lekker FRUIT !

En ter afsluit...
omdat het via facebook in gang gezet is:
een foto uit MIJN KLEUTERTIJD
1956
Vlaslaan 1 - Witte Poorte

een uit het verre verleden, toen ik nog doodsbang was van 't hele Sint-gebeuren
en alleen maar wou vluchten in mama's armen... WEG van dienen raore taorteklaoi !!

 PS : voor de familie
Anne, onder arrest bij Zwarte Piet kijkt zéér argwanend naar dienen gebaarde vent
Jantje met de gekruiste bretellekes - overwoog welke vluchtweg hij zou nemen...
ik ben dus al gevlucht bij mama, richting veiliger keuken...
Buiten beeld - in de kinderwagen, baby Pieter - 
sliep vermoedelijk de slaap van de nog onnozele kindertjes.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten