vrijdag 27 mei 2016

Ondertussen...
eigen fotoreportage van mijn vorderingen bij de les grafiek...

 De laatste lessen bezig geweest met :   LINO GRAVURE.

Men brengt een tekening-ontwerp met stift over op een stuk linoleum
Op de foto zie je links mijn ontwerp naast de grijze lino met de stifttekening
en rechts dezelfde tekening met alle niet-lijnen zwart gekleurd.
zodat je op je ontwerp kunt kiezen of je een lijn- of achtergrond afdruk wil maken
Men snijde vervolgens me een lino cutter
de lijnen van de tekening weg ... lijnafdruk
OF : alles wat rond de lijnen van het ontwerp staat.... achtergrond afdruk


Ik heb de lijnen van mijn lindeblad weggekerfd
en ik heb goed opgelet
zodat ik NIET in mijn vingers sneed !
Die cutters zijn vlijmscherpe WAPENS !
Zo'n houten bakje die je lino tegenhoudt bij 't werken is wel iets handig en veilig.

Als al het nodige weggesneden is,
 maak je een proefadruk.
Men rolle een klodder olieverf uit op een plaat
en men rolt die verf over de lino...
Gelukkig kunnen we in de les al 't gerief van het atelier gebruiken.

 

                                   Men legge de lino op een beschermpapierke op de drukpers
proefdrukpapier erboven leggen 
de leraar de pers JUIST laten afstellen voor lino druk
en dan alles manueel onder de rollen van de pers draaien
Voila... voorzichtig papier eraf en ... keuren.
hmmm....
lino proper maken met white spirit 
als het nodig is om nog wat bij te snijden ter verbetering...
etc etc etc

 Hier heb ik ondertussen van twee zijden van 't lino-vierkant
de hoeken en alles naast de zijlijn van het blad weggesneden
en zie je naast de linoplaat een afdruk die ik uitgeknipt heb
om te zien hoe het resultaat eruit zou zien op een gekleurde achtergrond...
erboven ligt een dik kartonnen vierkantje
dat ik eerst zal inrollen met contrasterende kleur verf 
en afdrukken als achtergrond van mijn blad...

De lino drukt men dan in een tweede sessie OP die achtergrond
etc etc etc
Juist... al die druk-technieken vragen veel tijd, bijwerken en geduld...

Gisteren heb ik eerst een hele serie achtergrond vierkantjes gedrukt
in verschillende tinten licht grijs
en na afkuisen van rol en verfplaat
en wat drogen van achtergrond afdrukken...
begonnen met het inrollen met lindegroen van mijn lino
en afgedrukt...
mmmm
4 van de 20 zijn toch redelijk gelukt
beginners geluk....
Zo *verlaôn bezig ( *letterlijk druk druk druk bezig !!!)
dat ik vergat het resultaat te fotograferen...
(mijn vingers hingen tenandere vol met olieverf)
 
Vanaf de volgende weken tot eind juni
zal iedereen in het atelier bezig zijn met de voorbereidingen
voor de open-deur dagen en de tentoonstelling
afwerken en inkaderen...




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten