woensdag 1 januari 2014


Laatste dag van 2013 en straks vieren we oudjaar... ter statie.


hierboven trouwens enige kerstcadeaudtjes van de kroost aan mij en papa beer.


Op dit eigenste moment zit ik dus de blog te schrijven
aan de tafel naast mijn rek vol kaartjes nu en souvenirs van familie en vrienden

Familie en vrienden...
dierbaren
HET belangrijkste voor mij in het voorbije jaar. 
 De laatste dagen heb ik zitten nadromen en denken wat ik zou schrijven
als besluit van 2013.
Een jaar met verdere slijtage aan ons lijf en aan de statie
en veel spul dat kapot ging maar nog te vervangen was
véél NIEUWE dingen zowiezo, dit jaar
... niets om over te klagen,
zolang we maar gelukkig zijn
en dat WAS ik in 2013.

 Met de hulp van mijn dagboek, de blog en... pinterest 
ging ik spiraalsgewijs terug in de tijd van 't voorbije jaar
voor mijn persoonlijke

JAAROVERZICHT 2013!

Januari.


 Vrieskou en veel sneeuw
Mijn voornemens in januari voor 't komend jaar waren om "3ssens" met alle zintuigen te blijven ontwikkelen en vanalles observerend te blijven vergaren en verzamelen op ieder gebied. 
Plus : veel te BEWEGEN voor de goeie gezondheid...

 
Dat bewegen kon misschien nog iets intenser of méér ... zitten computeren is meestal leuker dan touwspringen en buikspierbekkenbodemdril excersities van de kiné op 't matje ...

 Maar de rest konden we goed op 't spoor houden en dat is dan ook mijn voornemen
voor 2014 : op 't rechte pad blijven en op 't juste spoor 

MEMORABEL 
- De logeerpartij van vriendin Sonja en daaraangepaardgaand : 
Het erven van vele dozen mooie BREIWOL
- Het uitvallen van onze CHAUFFAGE en daaraangepaardgaand de opwarmingsperikelen rondom het VERSLETEN gourmetstel en den oude oven in vele lagen thermisch ondergoed en WOL...
- de reünie met "de 16" te Herent
- De mooie winterwandelingen in de Demervallei in vrieskou, mist, sneeuw en smeltijs met den dooi.


Februari.


Eigen foto : Maasvallei

Dooi, mist, kou en veel nattigheid die maand.

MEMORABEL
- het verloren rijden in Mechelen op weg naar de Jazzzolder/Orajazz nieuwjaarssouper...
- De Zwitserse KaasFondue avonden met kroost en vervolgens met de flairgezellen en
't groot Kaasfondue familiefeest vol Oostenrijkse gezelligheid te Jan en Miekes


- De DUSSELDORF driedaagse met de flairgezellen

- het bezoek aan de opera van Gent met 'k klein comitéetje van "de Meisjes van Ten Doorn"
- Breiprojecten opgestart : sjaal en trui voor dochterlief, berenmuts en beenwarmers voor de nichtjes.

- Echografie voor knobbeltje op mijn pols... vermoedelijk tendenitis... wordt verder opgevolgd
- Valentijn...

Maart.

eigen foto : 't spoor achter de statie

Deze maand werd ingezet met enkele dagen lenteweer  dan...
vanaf 10 maart : SNEEUW sneeuw sneeuw

MEMORABEL
- het oefenen van de FRAKTUR letter bij kalligrafie - een moeilijke penbreker!
- ontmoeten en bijbabbelen met de ex collega's van Ter Bank of "de 16"
- Logeerparij aan zee bij zus + bezoek aan 't Zwaontje en de Witte Poorte in de Far West
en daaraan gekoppeld de wandeling naar Koksijde met Sonja, in de barre, gure, koude zeewind... 

- Het begeven van mijn keukenrek. 
op naar Ikea

EEN NIEUWE PAUS
 FRANCISCUS

- het haken van een dertigtal PAASEIER MUTSJES - 't is dit jaar veel te koud voor kuikentjes en lammetjes en lente-eitjes, handwerken en kijken naar dwarrelende sneeuwvlokjes achter 't raam...

later die maand...
 Oei oei mijn polootje viel stil !! effe Touring bellen.... en... o ow ....op naar de garage met de sleepwagen !!!
PAASZATERDAGCRASH dus, toen mijn auto het begaf - iets elektronisch in de motor.....

-
- en de grote trein spoorde ons + vele eitjes +mutsjes, met 3 overstappen, naar de far west


- het grote familiepaasfeest te Pol en Ritas op 31 maart...erg plezant, behalve onze vroege trein-
terugreis

April


Er kwam voor de zesde keer in mijn leven een 0 in mijn leeftijdsgetal
een nieuwe voordeur 
de lente liet lang op zich wachten!

MEMORABEL:

-'t lentegroen en geel  -  we dachten even dat het NOOIT meer voorjaar zou worden
en.... EINDELIJK  de eerste katjes aan de wilg. 

de eerste keun aan de struik

- Aardbeien !!

- 60 worden - maar me niet anders of ouder voelen
- met pensioen
alleen wat last van krakende en zeurende versleten scharnieren hier en daar...
en nog altijd een pijnlijke pols...
- Het grote 20 APRIL VERRASSINGS verjaardags FEEST met al mijn broers en zussen en mijn beste vriendin... bij Lieve en JP's te Leuven. WAW !!! Nepalees met véééél momo's etc etc etc

nee, dat was géén aprilvis, 't was wel echt verrassend en ontroerd verschieten !!
-


- Nieuw fototoestel - HOERA ! (een groen) ( mijn oude pentaxken was versleten)



Mei.


véél te fris en veel te nat voor de tijd van 't jaar!

MEMORABEL
- pensioenperikelen - vergissing met mijn dossier etc...paperassen en voorschotten aanvragen
- kunstroutes t' alent kant
- nieuwe koning voor Nederland en Nederlandse mailvriendin Tanja dus
- eerste voorbereidingen voor tentoonstelling Kris (papa beer) in Vers Namur
- Mmuseum dag te Leuven met de meisjes van Ten Doorn


- trip naar Hasselt voor verjaarscadeautjes en naar Shleiper voor mijn nieuwe aquareldoos!
- uitproberen aqaurel papier, nieuwe penseeltjes en de vele kleurtjes!



- creatief bezig zijn
GSM kapot
NIEUWE laten bestellen (Jonas) via de computer

- veel werk voor de komende opendeur-dagen kalligrafie
- Snoezel de kat krijgt verlamde achterpoten....maar geneest na een week.
- moederkensdag

- de verjaardagen en FEESTEN voor mijn meiklokjes Lotje en Jonas


Juni.

eindelijk wat ZON


ijverige, drukke, zwart-witte + kleurrijke maand


 MEMORABEL

- R.I.P. poes Snoezel ... naar haar eeuwige jachtvelden achter de parking van 't station, na een ongelukkige aanrijding... met vluchtmisdrijf...


 - Véél voorbereidingen voor Kris' tentoonstelling :  het kiezen van de tekeningen en affiches in zwart-wit , het kiezen van de tekening en de titel van de tentoonstellingsaffiche samen met drukker Rudi Jacobi en Rick Tubbax van de Vers Namur

- Het zeefdrukken van de jazz affiches
- De eeltvinger van Kris door het signeren van die honderden zeefdrukken
- Het inkaften van de drukken voor de verzamelmappen samen met Rudi en Greet ( zeefdrukker + echtgenote) en de ludieke, gezamenlijke avondmaaltijd met radijsjes , pijpajuin, Brabantse platte kaas, bruin brood en geuze Boon!
- het versturen van de gedrukte uitnodigingen.....
- Het inkaderen van de 60 originele tekeningen en de jazz affiches.
- het opblinken van het glas voor de werken in de kadertjes... pffff
- De zeer geslaagde VERNISSAGE op 17 juni

affiche : Kris

- vaderdag
- tent opzetten in de zonnige  tuin van Lotje
- de BRUNCH met de gepensioneerden en aansluitend de open deur en het tuinfeest
op school Ter Bank
- open deur en tentoonstelling ACE (ateliers creatieve expressie) : kalligrafie

- Mijn impulsief besluit op de open-deur van ACE - na het zien van alle werken in het atelier met schilderkunst, etsen, lino's, drukwerk etc.....om me OOK in te schrijven voor die lessen grafiek + het herinschrijven voor  de lessen kalligrafie voor 't volgende schooljaar.. en dat was een gelukkig initiatief van mezelf want die lessen vallen me erg mee
- Voor we konden uitvliegen in de grote vakantie...ontdekte ik processierupsen in de buurt tijdens een wandeling en werd ik een POLSBRACE aangemeten,

- veel vrienden, veel ijsjes

Juli.


kroning NIEUWE koning Filip.

Zomerweertje... vakantie-weer!

MEMORABEL :
- de hitte
- onze 38ste huwelijksverjaardag


- café Maritime, sas van Tildonk en "de 16"
- ontmoeting in levende lijve met mail-vriendin Tanja te Antwerpen



- nog meer pensioen papieren... en nog geen centen...
- huwelijk Wouter en Melissa
- Tweedaagse te Maastricht met 't klein Kaveetje, vriendinnen Anne en Lieve.


- Vernissage,  lanceren tijdschrift en tentoonstelling te Antwerpen van One Armed Man - met aquarellen van LOTJE



- familiebezoek - wandelen - Averbode - souperen in 'Vers Namur'.....
- DRIEDAAGSE met de flairgezellen : met ne bon van de flair te Moeskroen.
We ontmoeten rare heksen in Ellezelles, in Frankrijk : LOUVRE LENS : een ontdekking...
Ronse, Doornik...puf, puf, fonteinen kijken en musea met air-conditioning opzoeken....
grote warmte en grote dorst, dorst, dorst....


- asielzoeker/vluchteling ??? Jozef uit een of ander Oostblokland, we konden hem niet goed verstaan  kwam DRINKEN / WATER vragen. Hij verblijft in de wachtzaal sinds onze terugkeer, en is tijdelijk onze steeds weer aanbellende  "buur".... ??? .... hij kwam en ging en na september verdween hij weer.

- groot ONWEER en wateroverlast bij JONAS en Idelies... dweilen maar!

-Ik krijg verdorie de ziekte van Lyme door de beet van een vermaledijde TEEK

- Naast de grieperige pijnen van die Lyme, heb ik last van mijn versleten knieën door het vele wandelen deze zomer... maar de pols is beter! Ik zal terug mogen handwerken! 
Maar 't is veels te warm voor WOL....


30 juli 

stofzuiger geeft de geest !
NIEUWE Miele - net op de valreep van allerlaatste solden...

Augustus.

HITTEGOLF. Puffen en zweten!


 MEMORABEL :

- 15 jaar jazzzolderFEEST op het terras van de "Vers Namur" en bijna gesmolten van de hitte
- IKEA boekenkasten ineengezet!
- schildklieronderzoeken... die klier werkt niet meer!
- NAAR ZEE... ontmoet er nog méér familie en... Sonja!

-

- PRUIMEN in overvloed

- de NACHT van de VLEERMUIS wandeling met de kroost


- ZOMERFEEST met de familie bij Patrick in de VLASLAAN
 
 
- en elke dag gewoon genieten van zomerse ontmoetingen en ontspannende dagen...


September.



Het mooie zomerweer houdt aan tot 30° 
Dan, vanaf halfweg de maand ongeveer : af en toe wat nattigheid.

MEMORABEL

- START van de lessen in ACE : kalligrafie en grafiek. Beide ateliers op de bovenste verdieping.
Dat betekent véél trappen doen, wat goed is voor de conditie én ik ontmoet nieuwe interessante mensen en creatieve geesten in de lessen!

- Leraar Baudouin heeft een allerschattigste assistente in de klas : hondje Guusje

- ZWARTopWITopZWART structuren en dansende lettertjes bij kalligrafie


- opruim hobbykamer en zolder...
- stoffige Mastodonten als de RELAXzetel en TONNEN papieren verhuizen naar het containerpark.


- Pensioen komt nog altijd niet toe...  nog meer voorschotten aanvragen dus... zucht.
- Politie komt navraag doen naar JOZEF onze "clochard" van de wachtzaal... 
-" de 16" staan voor een gesloten deur voor hun samenkomst en trekken naar De Wildeman...
- veel koffiekletskes met de vriendinnen
- dieet voor de schildklier
- Tuinfeest : na een verhuis en sixties nest-inrichting , op een verjaardag bij Wim en Geert! 
Géén succulente slagroomtaartjes, géén calorierijke hapjes, géén verleidelijke Momo's voor mij...
wél veel gezelligheid, zon, aangenaam gezelschap...



Oktober.
 
Voorlopig nog geen herfstweer.
De blaren willen niet vallen.
De groenten staan nog in bloei ... goed voor mijn dieet!
MEMORABEL
 
- onverwacht ontslag Jonas ! Dat was schrikken ... Meteen weer solliciteren en ik leen mijn autootje...

- Het is in orde met mijn pensioen . Oef. Kassa kassaatje...

- Fijne KLASREUNIE met de meisjes van Ten Doorn te IEPER
 
 Brug naar 'het eilandje'
 
- Triest bericht gekregen : Nicht Anne is overleden...
 
- Veel kunnen handwerken, breien, experimenteren met de nieuwe VILTWOL

- FEEST voor alle BROERS en ZUSSEN bij Pieter en Martine in de nonnenbossen.
  Zéér heuglijke, gjistige, zing-zang plezante dag om nooit te vergeten in ZONNEBEKE !

 
 
- behalve mijn nieuwe GROENE schoenen, het lekkere etentje te Riks met de flairgezellen... 
weinig buiten het doodgewone dagdagelijkse gangetje deze maand....

Voor Anne N. ... zeepbellen in de Vrouwstraat weleer

November.
 
Fris en wisselvallig... late herfst zet in.

MEMORABEL

- HALLOWEEN - Allerheiligen, Allerzielen weekend aan zee bij Lieve en J.P. met de
   Boudriessentjes zonder Maité en blits-avondbezoek van Sonja!
   Het stoffige museum : FLORISHOF
 

- de grote WAFELBAK met SinteMoartens
- de reünie rond de boom van Hilde op Ter Bank
- "de 16" verwarmen met hun gelach, het "IJSMANNEKE" te Binkom
- FEEST voor de verjaardag van papa beer...


- OPTREDEN KRIS in Museum M voor de vernissage van de tentoonstelling Gerard Herman

- NIEUWE LAPTOP !! Hoera

 

December.

't is zeker nog niet aan 't winteren
maar we kunnen al wanten verdragen.
 
MEMORABEL
 
- NIEUW WERK voor Jonas. Hoera 
- Lieves zelf gebakken Sintekloai koeken
- HANDWERKEN voor kerst en de verjaardag van onze kakkernest Lieve : 50
 
 

- KERSTVOORBEREIDINGSVIJFDAAGSE in de far West en aan zee !


 
 - KERST ! 
 
 
Tussen de geboorte van het kerstekind en de geboorte van het nieuwe jaar 2014 in
kreeg ik van papa beer
dit hartverwarmende geschenk !


- Oudejaarsavond met dochterlief, oesters, hapjes, gourmet, petit fours en Jules De Stroopere.....


AMEN.


 




 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten