dinsdag 15 april 2014

HET ZIT ZO
verhaal van DE doos


Sinds palmzondag ben ik in het bezit van DE houten doos van 'winsor&newton' met
acht potjes kalligrafie inkt, oa AARDBEI rood, gentiaan blauw, kanariegeel, goud ... +
een pennenstok en een serie "beitel" of brede, afgeschuinde pennen.
Dander de kat, steeds erg nieuwsgierig naar al mijn werkzaamheden, bleef "kopje-aai"
dichtbij tijdens het uitpakken van het prachtig kleinood. Zoals alle katten doen als er een doos, zak of mand het huis inkomt... BEZETTE ze die direct en letterlijk..."purrr purrr van MIJ prrrrr rurrrrrurrrrrrr..."
Voor ze haar liggende, opgekrulde slaapposities uitprobeerde in de doos, kneedde ze het deksel mals 
met genietend ronkend voorpoot-getrappel... zo zette ze ook de DANDER-de-kat stempel in mijn doos, en zo heb ik haar vereeuwigd.

Het boek van Meir Shalev "Het zat zo" heb ik net uit... het lag klaar om terug naar de bibliotheek te brengen, ik ben van plan om alle boeken van deze meesterverteller te lezen...maar die titel en Dander die in DE doos ZAT, gaven me de inspiratie voor het bloggen van mijn eigen vertelling van DE doos.

HET ZIT ZO


Liefhebbers van kalligrafie kennen de prijzen van inktpotjes en schrijfgerief en weten WAAR welke merken en assortimenten  al dan niet te vinden zijn. Menige keer staan ze begerig te kwijlen bij een of ander rek in de kunst-handel. Mijmerend lezen ze de poëtische namen van de uitgestalde reeksen potjes vol inkt-kleuren en dromen verder van onbestaande overvolle spaarpotten voor nog méér pennen! 


Het zit zo
Liefhebbers hebben ook onmiddellijk in de gaten als er iets van hun interesse-veld in BEELD komt als ze ergens onderweg zijn. En.... bij solden of voordeelkoopjes, zijn liefhebbers niet te houden!

Het zit zo :
Toen ik laatst met de flairgezellen in de westhoek was, meer bepaald in Ieper... viel mijn lodderig oog, toen we vlakbij de Menenpoort kwamen, ons doel , direct eerder IN de etalage van een drukkerij/speelgoedwinkel/kunstzaak dan op het monumentale historische bouwwerk. Vriendin Gerda, eveneens kalligrafiste, werd ook al meegezogen, recht naar het raam waarachter een keur aan chique schrijfgerief lag te pronken en te lonken .... whaaaaaaaaa  !!!!!!   Kijk, kijk.!!!.. het is véél goedkoper dan bij ons !!! en KIJK, winsor&newton INKT en ALLE kleuren van Herbin die je bij ons niet vindt! St. Patricks green, Valentine rose,  Vert de Printemps, Clair de lune bleue, Rouge romantique Whaaaaaaaaaaaaaaa !!!!! "Mannen, wacht ! We gaan hier EERST eens binnen!"
Maar helaas, driewerf helaas, zoals de meeste winkels in West-Vlaanderen was deze ook dicht ferme gesloten over de middag.
Ooooo, neeeeeeeeee, we konden niet binnen en we konden niet wachten tot de namiddag want we hadden nog elders een afspraak...Wie weet wat er aan onmisbaars voor onze letterkens-passie, aan onze neus is voorbij gegaan toen, wie weet wat we nu ONTBEREN !!!


Nog steeds in de westhoek, nu op ZONDAG waren de flairgezellen in Poperinge...
In een van de hoofdstraten,  die waar het "Talbot house" is - zagen we een kunsthandel die UITVERKOOP deed ! In de etalage stond DE doos van Winsor&Newton aan een ONGELOOFLIJK LAGE prijs !!! Die kon ik me permiteren, HOERA !!!! MAAR, HELAAS alwéér 
hield het bordje "Gesloten op zondag" ons tegen ! Wat een strop zeg! NEE TOCH! Zût, Pech, Sh..!
De tegenvaller werd echter direct vergeten want ik rukte in één ruk, mijn hebberige blik van DE doos los toen ik, STEM vaag herkennend :
"Marie ! Mieke ! Mieke, mieke !!!!"
hoorde uitroepen en aan de andere kant van de straat, mijn jeugdvriedin Rita zag die stond te zwaaien! We hadden elkaar 40, veertig jaar niet meer gezien !!!!WAT EEN WEERZIEN !!!
                                           Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
maar dat is een ander MOOI verhaal

De flairgezellen keerden naar huis terug, zonder nieuw kalligrafiegerief maar het hart vol vriendschap. Ik schreef mijn broer Pieter die "bachten de kûpe" woont over DE doos....Zijn vrouw, Martine gaat naar de kapper in Poperinge en is een zeer attente, allerliefste schoonzus!
Op palmzondag tijdens de familiereünie overhandigden ze mij DE doos !!

  EN!

 Geschrankt, of "top en ès" zoals ze bij ons zeggen
gaan de andere potjes die ik al verzamelde OOK in de doos.

Dander de kat ligt ondertussen te maffen naast de schrijftafel in het "Post UIT" bakje...

   
 

  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten