woensdag 6 juli 2016

Gelei.


Gisteren mama's "kookboek van de boerinnenbond"
bovengehaald...
ik zou zoals vroeger thuis, nog ne keer GELEI maken !

In ma's zaliger boek staat dat zeer goed uitgelegd van die gelei en al!
Ik vind het nostalgisch om naar de vele vlekken erin te kijken...
ooit tijdens het koken en bakken door haar achtergelaten
toen ze zjirre nog ne keer moest kijken en checken  of ze wel juste bezig was !
( dat doe ik nu ook !!)
Er zitten nog veel, in formaat gescheurde papiertjes in
met handgeschreven extra "recetten" in mama's handschrift.
Meestal werd , héél zuinig
de blanco achterkant van een verlopen formulier of voorhanden papierke gebruikt. 

De vintage reclames in het boek vind ik ook magnifiek!
(hierboven ma's recept voor nieuwjaarwafeltjes)

Nostalgie hangt soms met vergeelde plakband aan elkaar....

't Zat zo :
Gisteren kwam vriend Rik onverwacht met een vergietje frambozen aanzetten.
( ze zitten ondertussen in coulis vorm in mijn diepvries)
Rik zit met een overvloed aan rijpe bessen in zijnen hof vertelde hij
en of ik geen goesting had om voor mezelf wat aalbessen te komen plukken...
Aalbessen ?? "Jinivvers " ??
Vaneigens, dat moeten ze mij geen twee keer zeggen, wacht ik pak mijn vergiet...

Tijdens het plukken
moest ik terugdenken aan de julimaanden uit mijn kindertijd.
Met een vol vergiet en nog wat kruisbessen (stekebeiers)
en zwarte bessen - cassis - of "paters" erbovenop.
Noemen ze cassisbessen,  paters omdat ze naar oude PIJ smaken ??




Ooit stond pa's lochtink ook vol met allerlei bessenstruiken
en naast het helpen rapen van met de riek uitgestoken nieuw patatjes
was het plukken van de rijpe bessen
een al dan niet plezante vakantietaak.
Als ma jenivvergelei wilde maken
MOESTEN we seulen vol van die rijpe aalbessen plukken
en dan, met z'n allen, een grote schort of handdoek voorgebonden tegen de 'plêkken",
rond de tafel op de koer
met een vork, die bessen van de stelen ritsen in een pot.
Meestal deden we dat niet zo graag... er kwam geen einde aan die vele rode bollekes!

 Aalbessengelei maken is vele werk vind ik!
Bessen ritsen, wassen, opkoken, bessensap door neteldoek laten lopen
wegen en afmeten van sap en suiker... en pec.
Afkoken van de glazen potten en deksels....(ontsmetten en ontvetten?)
Koken van sap met suiker en pec
potten vullen...



 'k Ben blij met het resultaat
én met de herinneringen die het werk bovenbracht.
Voor deze potjes heb ik minder suiker gebruikt dan mama ooit
 en ik heb een handvol van Riks frambozen erbij gekookt...

mijn huisgemaakte gelei heeft al lekker gesmaakt op de stuutjes vanmorgen.
Merci Rik !!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten