maandag 11 juli 2016

Nog méér draot...

of : -  waar moet een blogger garen van spinnen,
inspiratie zoeken
over schrijven, rapporteren,
als haar avontuurlijk zomers leven
bestaat uit... een hele zondag lang
in haar eentje zitten "quilten" in den hof...
?
Mini patchwork/ Quilt les geven ?
Mmmmhjja.... ?
Tsja...nog altijd last van beroepsmisvorming...

 eigen foto
't is were kriekentijd - 
dit stukje van mijn eigenste grote lapjesdeken,
heb ik zo'n zes, zeven jaar geleden DOORGEPIT
(pitten - krieken!! HA)


Doorpitten of quilten is door 3 lagen textiel naaien
 1) Een meestal effen onderlaag
2) in 't midden fiberfill ofte dikke vulsel-laag
3)  bovenaan of een schone/dure stof uit één stuk of patchwork...

Patchwork; dat zijn allemaal lapjes die aaneengezet zijn
de quilt is een sprei of deken of placemat of... die  uit 3 lagen bestaat
Patchwork en quilt, dat is dus niet hetzelfde, 
maar de BOVENKANT van een quilt KAN patchwork zijn... 

(zijt ge nog mee, niet-naaiers of lezers zonder lapjesmand ?)

Hierboven zie je het middenstuk van mijn deken
Doorpitten of quilten kan bij mij ook borduren zijn.
"ABC... de kat gaat mee
een leven lang naar school"
Dit stuk moet ik rond de eeuwwisseling gequilt hebben.
Het aaneenstikken van de lapjes tot een patchwork deed ik in 1995 of -96 ?

OP een stuk van mijn doorgepitte deken
naast mijn vingerhoed
zie je hier een mini mini tasje...met mini mini restjes-lapjes gemaakt.
Ja, helemaal met de hand ineengenaaid (ineengepriegeld!)
 lang geleden, door LOTJE, toen ze nog een puber was.
 Toen we soms, samen zaten te handwerken in de vakanties... 

( Ik bewaar dit kleinood in een mini doosje met glazen dekseltje)
 
 GISTEREN heb ik, in 't zonnelicht,  mijn garen-doos geordend en gesorteerd.
en VANDAAG vind ik dan op pinterest DIT idee.
 
 Ik was op zoek naar nog meer patroontjes
om mijn lapjes door te pitten.




Tot slot : nog een foto van een " Quilting Bee"
Dat is een groep mensen (dames vooral) die samen een patchwork-quilt doorpitten.
Het deken is ofer een groot rechthoekig kader gespannen.
Zelf heb ik helaas niet zo'n quilt kader...
(Zouden sommige knieën vol gaatjes geprikt zijn, vraag ik me af) 

Zou papa beer zo'n quilt kader kunnen timmeren ???
Hmmm...

 

Zolang we nog ZELF "den droôt" door 't gaatje krijgen
handwerken we voort
Profiteren van het zomerse LICHT zolang het duurt!




 

 


 
 






 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten