donderdag 7 mei 2015


Vincent Van Gogh

Vandaag is het zo een van die "datumloze dagen" ... 
Een doodgewone dag, onbelangrijk,
een dag tussen de, op onze verjaardagskalender gemarkeerde hoogdagen in...
Een dag waarvan men later niet kan vertellen wat men gedaan heeft
of wat er gebeurd is.

Ik hou van die feestelijke, gemarkeerde, heuglijke hoogdagen 
maar ik hou ook
van die datumloze dagen.
Sinds 't pensioen vergeet ik zelfs vaak WELKE dag het is... alles lijkt weekend...
Op van die datumloze dagen kan ik helemaal doen wat ik wil
zelfs NIKSKE
of een hele dag lekker lui liggen lezen...

Ik ben Geheime Kamers aan 't herlezen...
Brouwers lees ik zotgraag en
nu hadden ze die DWARSLIGGER versie van 't meesterwerk in de bibliotheek
Die mini boekjes met missaalpapier vind ik superhandig
om overal mee te nemen in de sacoche
in tijden dat men veel op vadrouille is met de trein en zo...

 Er ligt een bloot madammeke op de kaft
Laatst, in de trein, toen ik het boekje bovenhaalde,
werd ik "raar aangekeken" door de reiziger tegenover me...
Nu ligt dat madammeke me dus dwars...
en nog iets :
Iedere keer als ik lectuur van Jeroen Brouwers ter hand neem
hoor ik de stem van DE MENS in het liedje :
"Jeroen Brouwers schrijft een boek, en hij doet dat goed..." 
en ik kan pas met lezen beginnen
tot 't refrein uitgezongen is.
Zolang ik Brouwers lees, zit dienen 'Mens' in mijn kop !!!



 PS : "Datumloze dagen"
is ook een boek van Jeroen Brouwers. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten