zaterdag 30 maart 2013


Botergeeloranje 
de paaslelies uit het ouderlijk huis...
in mijn memorie
verbonden met pasen 
van toen
en nooit meer
zoals toen


 Toen maakten mijn broers, mijn zussen en ik 
op Paaszaterdag elk een nest in een mandje
(mandjes zijn sneller te verzamelen door de paashaas, om binnen te dragen bij regen)
 ...en we zochten elk het BESTE plaatsje in den hof
 voor onze eigenste nest.
Daar waar we dachten dat de meeste eitjes zouden vallen de zûndag
Die klokken smeten maar lukraak.
('t Is moeilijk mikken zonder armen en maar één klepel!)
We gingen braaf slapen na ons bad op Stille zaterdag
bijna even verwachtingsvol als bij Sinterklaas!
Onze beste, soms nieuwe kleertjes lagen klaar
en we hoopten op *skwôn were
en vele vele vele  *sjeuklô eiers, foet- en kêtsebol'n
de zûndag van Pôsen bie 't upstoan!

* mooi weer
chocolade eieren, voet- en kaatsballen
op Paaszondag bij het opstaan.


Voor wie dat nog niet wist : bim bam beieren
de klokken brengen eieren 
én ook ballen
want in mijn kindertijd moesten we nog véél buiten spelen
zeker als het minder koud werd zo rond Pasen...
met wat nieuwe attributen sloeg de verveling minder snel toe
en bleven we dus langer buitenshuis
zodat het binnenshuis properder bleef en vooral rustiger was dan...
Ik herinner me dat we als meisjes van die netjes haakten
om onze kaatsballen veilig mee  te doen naar... elders. 


Wat niet mee mocht naar elders, dat waren onze Kiekskes of kuikentjes.
Nu is dat verboden, maar vroeger in mijn kindertijd, 
gaven ze gekleurde kuikentjes cadeau 
aan de klanten, in sommige winkels met Pasen.
Wij kregen ook ELK een kiekske - maar wél eentje gekocht bij de boer
Die gekleurde waren niet gezond zei pa.
We moesten goed voor onze kiekskes zorgen.
De eerste weken zaten die rond te scharrelen en te piepen
in een grote karton doos bij de gas-chauffage.
Ze pikten in hun kieke-meel en ze trappelden steeds hun kommetje water om!
Kuikentjes doen OOk veel kaka en vanals ze dus
té veel gingen stinken en over de rand van de doze fladderden,
verhuisden ze naar het kiekenkot, achter in den hof.
De eitjes van je eigen kip, dat waren de lekkerste van de héle wereld.
Ons Lieve behield steeds haar kip meer als huisdier.
Ze kan NU NOG kippen temmen en ze loopt NOG vaak rond met een kieken in de armen.
Jan is er een paar keer in geslaagd om uit ZIJN eitjes 
van ZIJN kippen, ZIJN kuikentjes te kweken.
Geheel volgens de methode uit ZIJN "Jongens en Wetenschappen" boek
(Maar dat is een andere kiekenkot-vertellinge)
Ik was vooral bang van die éne grote agressieve haan.
Die kon vernijnig in je kuiten pikken als je IN 
ZIJN hok durfde te komen!


VERBODEN!

Verder wil ik voor 't nageslacht nog opschrijven
dat onze nonkel Jules
een GEDIPLOMEERDE officiële 
meester-patissier-chocolatier eierpuf medewerker was van de Paasklokken
met gewijde toestemming van 't vatikaan en paster Bollaerts!
 Een paar keer waren we erbij
in zijn bakkerie
toen hij de eitjes aan het mouleren was
Voor de twee chocolade eierhelften aan elkaar geplakt werden
door de rand van één helft wat te laten smelten (op hete plaat houden?)
moest er snel snel een dubbelgevouwen zijden lintje vanboven aan de smalle kant
meegeplakt worden en een "pwôte" of vingergreep vol kleine
suikerbollekes eitjes IN het ei gestrooid ...

IK RUIK ZE NOG
de eitjes van nonkel Juls mét zijden lintje. 


en nu vlieg ik rap weg
'k moet nog al mien *eiercomèsjen doen!

* boodschappen voor paaslunch


Geen opmerkingen:

Een reactie posten