donderdag 28 maart 2013

Klad OEFENINGEN van de fraktur met dubbel potlood getrokken.

GOEDE WEEK
Verhalen uit mijn oude doos.

Het is WITTE DONDERDAG en volgens MIJN westvlams cultureel erfgoed
zijn heden de klokken vertrokken naar Rome!
Volgens geleerde kerkjuristen zouden ze volgens andere paastradities én in andere streken, 
 pas op Paaszaterdag mogen aanzetten richting vatikaan.
In alle geval : de klokken luiden NIET meer in de kerk tot PASEN, Alleluja!
Over en 't weer (weg en weer) naar Rome is wel VER én die klokken, op zich al gewichtig,  
zijn op de terugtocht zwaar beladen met chocolade eitjes
dus voor mij is Witte Donderdag geloofwaardiger.
Trouwens, te laat, ik heb die donderdaglegende jarenlang aan de kleutertjes in mijn klas wijsgemaakt!
Heelder generaties van over héél de wereld (de laatste decenia zijn de scholen
bevolkt met velerlei rassen)
zijn met MIJN versie van de PAASfeiten en Westvlamse tradities opgegroeid nu...
Ik had een opname van klokkengelui op een cassette (nog door mijn vader opgenomen)
om mijn klok-verhaal NOG indrukwekkender te maken. 
Geluidseffecten waren  ALTIJD een succes!
Als er genoeg begeleiding bijeen gescharreld kon worden, ging ik ook graag
'op uitstap' met de klas naar de kerk. Naar de toren en de galmgaten staan gapen en turen...
 In de Sint Jan kerk stond er zelfs een echte grote bronzen klok, steunend op dikke balken, 
achteraan de middenbeuk.
Ja, dat vonden de kindjes indrukwekkend... én geruststellend
DAAR konden GENOEG eitjes in voor iedereen. 
En ter geruststelling van de kerkjuristen en de inspectie van het katholiek onderwijsnet:
JA, ik gaf ook nog echte catechismusles volgens 't curriculum! (af en toe)


Wat jammer dat de kerkklokken nu electrisch in beweging gezet worden.
In de kindertijd van mijn ouders moest de koster, de misdienaartjes of 'de klokkenluider'
aan een vuistdik touw trekken om de klokken te luiden!
Mama vertelde ons dat zij als kind op Witte Donderdag naar de kerk gingen en
dat ze de touwen omhoog zagen gaan door de lui-gaten in de zoldering...
Op Paaszaterdag in de namiddag, na de Kruisweg, denk ik
zagen ze die touwen terug nederdalen....
en liepen ze holderdebolder naar huis om te zien of er paaseitjes 
lagen in hun vooraf geplaatste "nesten" - gemaakt van stropapier.

 't ziet er naar uit dat het toch niet zal sneeuwen zondag. Géén witte pasen.
Wel witte donderdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten