zaterdag 8 juni 2013


Delicaat werkje vandaag!
Ooit kregen we van schoonbroer Jules gebundelde oude kranten uit onze woonstreek. Het papier is vergeeld, er komt een stoffig-vermolmde geur vrij als je er in bladert - ik denk altijd dat er opgedroogde bacillen en virussen in mijn longen komen als ik er in kijk...'k doe het dus ADEMLOOS. Ik vind het ouderwetse Vlaemsch in de teksten en de sepia foto's erg inspirerend!
Zo heb ik deze omslag-foto voorzichtig uit de bundel gescheurd.... Het jonge meisje in de bloemenwei lijkt op ons moeder toen ze jong was! Op een andere, niet interessante  bladzij heb ik uitgeprobeerd of het krantenpapier uit 1950 aquarelverf zou opnemen... JA...experiment 1 geslaagd!
Daarna heb ik met mijn dunste penseeltje de bloemekes, de grassprietjes, het jurkje en de achtergrond bijgekleurd met mijn geduldigste vingers! Dat schilderen gebeurde in verschillende sessies om de
verf goed te laten indrogen, zonder vlekken te maken. Wie is er vlekkenkampioen ??... juist !
Dit geschiedde allemaal nog in de meimaand... zo'n werk is niet af in een weekje nietwaar.
Uit een antiek kookboek "la Bonne Cuisine" de Madame E. Saint-Ange
( een Heilige Engel madam dus nog wel én ene mét hoofdletter - wist niet dat er niet-heilige engelen waren... en dat engelen konden koken... ?? Maar dit tussen haakjes)
Uit een erfenis van bonneke, mijn schoonmoeder zaliger dus... scheurde ik een schutblad, zonder tekst omdat dat hetzelfde vergeeld was als die krant...
Amaai, het klinkt wel of ik een vandaal ben, een vernieler van boeken en antiek zonder respect voor de voormoeders ... sorry bonneke...
Bon, alles voor de hobby, dus heb ik van dat blad een etiket gemaakt door BISTER lijnen te trekken!!
Ik was zelf , van mezelf verwonderd dat ik dat zonder uitsmeren of zo gekund heb! Waw...
De tekst op het etiket in de FRAKTUR letter heb ik tot vervelens toe in 't klad uitgeprobeerd met verschillende pen-diktes en in verschillende groottes.
Het was een erg delicaat werkje - op de lichtbak, die teksten doorschijnt op je lege blad - om een van mijn geslaagde kladversies over te schrijven op het fragiele, vezelige oude papier... Ik moest zéér zorgzaam de BISTER doseren, eerst wat uitschrijven op een kladblad en dan op 't vergeeld papier 't volgende woord neerzetten, de pen opnieuw vezel-vrij maken etc.
Ben wel fier op het resultaat

Deze namiddag heb ik met porceleinen vingerkens - gezwollen van de zonnewarmte - met hulp van een pincetje en spuitbuslijm - met voorbedachte rade gedroogde veldbloemetjes, op het werk geplakt...
zucht, gelukt, oef... er mocht enkel lijm op de fijne steeltjes komen voor ik de bloemen voorzichtig
op het werk vlijde... Na de spuitwaterbubbelkens om mijn inspannings-dorst te lessen, drink ik nu een
glaasje gekoelde Chardonnay  en klink op een ingekaderd werk en op ons ma. Santé !
Augustina-Martha is de doopnaam van mama - Martha was haar moeder, mijn grootmoeder.
 Ik ben Maria Augustina Martha - 'k heb géén interesse voor recepten, wel voor bloemen en gazetten.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten