zondag 2 maart 2014

De zevende dag.

zou een dag van rust moeten zijn maar...

hoempapahoempapa
terrrrêttedzjingggg terrrêttedzjingg
boemboemboemboem
't is alhier carnaval
en de uitbundige stoet schalt basdreunend voorbij op een tiental meter van onze woonst.
('k Was dit feit effe uit het oog verloren, dat het vandaag dus was, op de zevende dag.)
We zitten ingesloten nu, door nadars en een menigte...
Vluchten kan niet meer. 
Manlief heeft "de zevende dag" op tv, luider gezet
zodat de knallende shlagers buiten, iets minder teisteren.
De berichten over de Oekraïne zijn echter ook niet rustgevend!

Ik sluit de polonaise buiten door me te concentreren op mijn pinterestverslaving.
Ik kan ook vluchten in een boekje!
Een DWARSLIGGER
Zo'n klein formaat boekje dat in je jaszak past had ik nog nooit gelezen,
'k heb er nog geen ervaring mee.
Ze liggen sinds kort ook in onze bibliotheek.


Vorige week leende ik dit kleine boekje over De grote vrouw...
'k Wil ondervinden of dwarsliggers inderdaad zo handig zijn
op reis
op de trein
op een rustpunt tijdens een wandeling...
draaglijk licht in de zak of in de canapé of in bed.

De auteur uit Israël heeft me leesgierig gemaakt naar zijn werk...
Maar 'k moet dus nog beginnen ... Maries dagboek kwam ertussen!

Ik kan natuurlijk ook andere dingen gaan doen zoals 
DWARS door de carnavalstoet dringen
en zo oversteken naar het wandelpad richting Demerbroeken...
Even de benen gaan strekken met die dwarsligger in mijn zak
en mijn fototoestel
want het is weer zo'n zonnige zevende dag!
OF
ik kan NU na de blog of na die wandeling,
beginnen aan mijn KAFT voor kalligrafie
zucht

 zelf kaften maken, laat staan papier inbinden
is niet gemakkelijk!
zucht


Ik wist van geen inbinden of inkaften op voorhand
dus had ik geen extra rand voorzien aan mijn
oefeningen en tekstbladen met kalligrafie-tegenvormen 
LAP ... inbinden of inlijmen kan ik dus al vergeten 
 zucht 
les 1 

Vorige dinsdag hebben we een hele les gekregen
over dat inkaften
en natuurlijk staat dat mooier
als alle werkjes van een cursus netjes gebundeld worden...
zucht
we kregen elk een GROOT dik donkergroen karton van juf Francine
en verder carte blanche
om naar eigen zin (vermogen en kunde) een map ermee te ontwerpen.  

 Om dik karton te kunnen vouwen,
moet je dat "rillen" met een vouwbeen of de ACHTERKANT van een mesje. 
les 2
Ik zal dat van die achterkant niet vergeten en me zo'n vouwbeen aanschaffen
want ik rilde dus met de verkeerde kant en nu RAFELT mijn kaftvouw vaneigens
ende mijn map heeft zodoende een fragiele, zwakke RUG
ZUCHT   

 
chance dat ik niet voor zo'n zigzag LEPORELLO model gekonzen heb
nen accordeon
maar leporello is de kalligrafische term voor zo'n "presentatie" van werk
en ik wist dat ook nog niet
en versprak me en noemde het een poverello
juf Francine zuchtte op haar beurt...

 pinterest voorbeeld

Ondertussen heb ik gegoogeld en gesurfd hoe ik mijn simpele
reeds verknoeid gerilde map eventueel kan afwerken en SLUITEN
en er moeten
in opdracht van de juf
ook WITTE tegenvorm letters op komen

letters zetten, vind ik WEL plezant.




   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten