woensdag 19 maart 2014


Deze prachtige foto, geen zwart-wit, maar SEPIA
ontving ik gisteren via de facebook groep over Geluwe.
Hij werd ingestuurd door neef Karel Waignein (de 'beroemde' fotograaf)
Danku Karel, mijn nostalgisch hart heeft alweer een sprongetje gemaakt!
Volgens Karel dateert de foto van 1948 of 49...
Toen was ik - laat staan Karel, nog niet geboren!
dus...wie heeft deze machtige compositie, dit mooie protret vereeuwigd ??
(Als we erom zouden wedden zou ik gokken op Pol Boudry, fotograaf en familievriend .. )
?????
Het portret stelt de TRIPORTEUR van pasteibakkerij Waignein voor.
De zaak stond toen nog op naam van weduwe Waignein, mijn grootmoeder:
Martha Sinnesaele was haar meisjesnaam....
Let wel ! In die tijd werd er nog onderscheid gemaakt tussen een gewone bakkerie
en de PATISSERIE of  brood én pasteibakkerij.
Enkel gediplomeerde taartenbakkers mochten die tweede titel gebruiken!
Nonkel Jules, broer van mijn moeder, was de patissier mét diploma 
een WARME bakker in zijn moeders euh... bakkerie.
In mijn onbetrouwbare herinnering reed nonkel Jules haast nooit zelf met die triporteur
Enkel als  zesdelige "pièce montèe" bruidstaarten VEILIG op hun bestemming moesten geraken,
of als mooie meisjes, zoals Oda Driessens speciaal vervoer nodig hadden, deed de patissier zelf
het harde labeur, het zware duw- stuur- en pedaleerwerk.

Oda was de zus van mijn vader en ze werd mevrouw J. Waignein.

Dus mijn vader Remi trouwde met de zuster van zijn schoonbroer
en die schoonbroer Jules  trouwde ook  met de zuster van zijn schoonbroer... euh ???

De bestellingen van brood, pistolees, koffiekoeken
en doodgewone taarten werden  gedelegeerd aan de bakkersknechten of een van de zussen/broers
uit het grote gezin van Wwe.Waignein, eentje die zich niet op tijd had weten te verstoppen.
Personenvervoer per triporteur, was voor derden ten strengste VERBODEN -
 maar er bestonden toen nog geen gasboetes.
Ik heb ook nog mijn neven, de zonen van Jules, ermee weten rondrijden en STAF, de bakkersknecht.
En ik zie nicht Hilde zaliger nog erin vervoerd worden... (maar ssttt, dit niet verklappen)

Op bovenstaande foto zie je Alidor Ampe
toen nog een bakker in spe en in de leer bij mijn nonkel Jules
PASTEIBAKKER/PATISSIER.
In mijn fantasie mocht Alidor hier de bestelde FEESTDAG taarten mét crème fraiche
rondbrengen want het was KERMIS

zzjjjwingggg...
Nu vult het liedje "En te moste mo gin kerremesse zin..." zoals gezongen door mijn moeder
weer in een ANDER gat in mijn memorie.
Aarrgghhh mijn geheugen ! Tijd om weer eens herinneringen op te gaan halen samen met Karel!

PS : DEN triporteur bestaat nog!
Een van de kleinzonen van Oda en Jules : Berten
heeft hem opgekallefaterd (hersteld) en vervoert er nu
achterkleinkinderen van pasteibakkerij Waignein in
* dat zijn nogal patéekes zulle !

* het zijn nogal deugnietjes (maar slagroomsoesjes) hoor!

Hieronder een filmpje van Karel met Kerewin, een van de patéekes
een van de kleinzoontjes van nicht Hilde zaliger
 ... speciaal toegiftje omdat het zo'n mooie woensdag is.

 





3 opmerkingen:

  1. Hallo
    Wij hebben de oude bakkerij gekocht en hebben de sleutel normaal eind januari, wil je nog eens de oude sfeer van welleer komen opsnuiven dan ben je steeds welkom, ik hoor ook graag alle verhalen van de bakkerij ...
    grts Dierynck Gregory

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Gregory
      Proficiat met je aankoop! Ik wens jullie héél veel geluk in de Menenstraat. Bedankt voor de uitnodiging - al kom ik zo vaak niet meer in Geluwe, maar wie weet...
      Misschien kun je terecht bij neef Karel of nichte Veroniek Waignein voor nog méér verhalen van de bakkerij.... volg jij mijn blog ??? Zo ja - waw - nog een lezer... groetjes

      Verwijderen
  2. Ondertussen hangt deze foto ( in erg grote versie ) uit in de toenmalige bakkerij alsook enkele foto's van Jules en van de etalage destijds . De nostalgie wat terug gebracht in d'oude bakkerij ;)

    BeantwoordenVerwijderen