woensdag 5 maart 2014

O nee, wat staat er nu weer op haar kalender en in haar agenda ??
 BREI CLUB vandaag
De pennen en naalden slaan weer toe in de bibliotheek deze namiddag.
Help
Au secours!!
Mijn winterfrak is in GEVAAR !!
Snel snel verstoppen....
sauve qui peut


Waar is wolly ?

Wollebollen in alle kleuren van de regenboog.
Ik kan er nooit genoeg hebben.
en wie helpt er mijn  "vers" garen opwinden?

niemand...ik doe het helemaal alleen mét wat hulpstukken

 Ik heb zo'n handige houten garenwinder
Hij plooit open als een paraplu.
Op de gewenste span-breedte  volgens je streng,
zet je DE VIJS ER OP
 Stevig aan de tafel vastgeschroefd
kan hij niet gaan lopen...

Toen ik klein was
waren de kindjes VAAK de HULP van garenwinders.
Huisvlijtig werd er in die tijd véél gebreid.
Meestal met gesmokkelde, ongewonden Franse 'sjeite'
door oma's en overvloedig aanwezige,  ijv'rige tantes en nichten
 en euh, een klein beetje door ons moeder
 ze begon wel af en toe aan een steek... die ze snel liet vallen...
(Nee - ik heb mijn brei goesting niet van haar geërfd)

Uit zuinigheid werd versleten of te klein geworden breigoed
ook terug AFGETROKKEN
en in grote strengen gewassen om al dan niet vergeefs
(meestal vergeefs)
die "stekenboogjes" er uit te krijgen
 Eens droog en erg krullerig, weer op "p'loten" of bollen gewonden
via kinderarbeid voor het strak trekkend, ophouden
met de duimpjes flink omhoog,  


 Ja, van dat SAAIE sajet of wol ophouden voor de p'loten-windster
KREGEN JE ARMPJES KRAMP
 en je mocht niet "lossen" of minder strak ophouden
laat staan
WEGLOPEN
of je kreeg NOOIT meer een huisgebreide "baoi" (trui)

... 'k ben verkrampt en kattig veel gaan lopen in den tijd...
Nu brei ik mijn onderbroeken ook ZELF.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten