zaterdag 5 november 2016

Over nostalgie
en heimwee naar de roots.

 Als je een prachtige herfst-vrijdag in november
nog méér wil opfleuren;
laat wat levenslustige nichten dan op bezoek komen.

Herinneringen ophalen uit de jaren 50;
toen 3ssens grote nichtjes :
Manette, Luutje en Anne zaliger 
onze mama kwamen helpen
met haar grote, jonge kroost van 5:
Anne Mieke Jan Pieter en Pol 
tot ons Lieve arriveerde in de jaren 60


 Nieuwpoort 1959

Vandaag is de blog speciaal voor Luutje en Manette
en voor tante Sabine en nicht Anne zaliger
als dank voor de verhalen van vroeger
en nog steeds dankbaar voor hun zorg van toen...
 
Hierboven het vakantiehuis van ooit...
Villa 'l Hermitage in de Vlaanderenstraat 
dwars, op de hoek van de dijk te Nieuwpoort
 
( 't Is NU al een tijd afgebroken - er verscheen een appartementenblok in de plaats) 

Vakantiebalkon-scène
 
Links : Luutje
In 't midden : mama met Jan en Pieter
Rechts : een vermoeid strandpaard en ne koppigen zee-ezel.

3ssens - 6 jaar : ferm aan 't werk, als steeds.

Op de voorste rij in de zee : de zwemmers
Op de tweede rij : de neefjes en nichtjes die een zandkasteel bouwen
Op de achterste rij : toezicht houdende, bezoekende tantes en nonkels...

Zoveel verhalen
blije
én trieste

Gelukkig heb ik toen als 6 jarige niet beseft wat er met ons mama gebeurde...


'k heb lang getwijfeld
of ik dit ging plaatsen...
Nonkel Jules heeft de krant bewaard - neef Karel heeft me een copie bezorgd.
Het artikel gaat over mama.

Na Roeselare is ze nog overgebracht naar UZ Gent
Ze is erg lang , erg erg ziek geweest...
Als kind heb ik dat toen niet beseft... of onderbewust ontkend...
Mijn zus en broertjes werden elk apart bij tantes geplaatst...
Ik werd goed opgevangen bij tante Victorine en de nichtjes : Rika, Mia en Lu
 
't Is beter geworden met mama, stap voor stap
Misschien werd ze nooit meer zoals ze ervoor was
maar 't was nog altijd MAMA 






 


 
 
 
 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten