zaterdag 27 oktober 2012

Langs de weg naar Diest en de winkel, staan vele bomen. Vandaag was het licht buiten zonnig herfstgeel. De grijsnatte mistlagen van de vorige dagen hebben zich voorlopig verstopt achter aquarelblauwe luchtlagen. Elfjes, als waren het gulle bruidsmeisjes, strooiden boomblaadjes op mijn dak toen ik onder de herfsttakken doorreed. Een bruingeelrood tapijt wervelde op onder mijn wielen. 
Voor de kinderen is de herfstvakantie begonnen en velen zullen 'halloween' vieren. In mijn jeugd vierden we 'Allerheiligen en allerzielen' en sjokten we, opgelaten en 'n beetje tegen onze zin, beladen met chrysanten, achter de ouders aan naar het kerkhof...

 Als kleuterleidster vierde ik op 't einde van oktober graag het grote heksenfeest met alle kinderen en de collega's.
Een grote bezem, een échte heksenketel, een zwarte punthoed mét spin, een toverstok en een erg versleten, pluche kolen-kat waren mijn attributen. Er lag ook wel een plastic haakneus mét puist in mijn verkleedkoffer maar ik liet dat onding liever liggen. Het zat erg jeukend/zweterig op je voorgevel, zeker als het heksen-toneelstuk nogal lang duurde en je niet uit je hoofdrol kon vallen... Dat elasiek waarmee die accesoire op zijn plaats bovenop mijn eigen geteisterde neus bleef, geraakte ook pijnlijk verstrengeld met mijn échte lange heksenlokken... ik liep eens weken met gecrèpeerde dreadlocks boven mijn oren!
 'k Ben blij dat ik op pensioen ben maar af en toe mis ik dat speelse, die kinderlijke fantasie en meer specifiek, in deze pre-november tijden, de middelpuntvliedend rondspattende pompoenpulp boven ijverig uitkervende kleuterpollekens. Ah, die schitterende lichtjes in hun oogjes als ze verwonderd terugstaarden naar de theelichtkarbonkels van de fel oranje reuze klaspompoen!
Ah, ik snak naar een gezellige heksenkoffiekring...
Liefhebbers ?? 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten