woensdag 30 januari 2013

De Leie treurt... én meandert verder.
ROGER RAVEEL is niet meer.
Deze middag hoorde ik op het radionieuws dat deze grote Vlaamse kunstenaar overleden is.
Hij is 91 jaar geworden.
De foto hierboven nam ik zelf in januari 2010.
Samen met de flairgezellen bezocht ik daar toen zijn museum
in Machelen-aan-de-Leie.
Het was buiten een koude, kletsnatte, grijze winterdag.
De gezellen liepen echter compleet WARM voor Raveels kunst en museum!
 


Hij was een beminnelijk man.
Ik heb hem niet gekend, ik weet het uit wat ik over hem las en hoorde en de
vele beelden die ik zag.
Deze middag zei een kunstkenner op de radio:
"Hij schilderde het abstracte in het concrete
en het concrete in het abstacte"
Zelf word ik vooral aangesproken door de kleur 
en de klare eenvoud van de dagdagelijkse dingen die hij weergaf.
Zijn werk geeft me letterlijk een raam om zelf een verhaal rond te bouwen,
door te zien, te doorzien...

Is dit niet veelzeggend? Verzin zelf maar wat dit je vertelt...
Sommige van zijn werken hadden iets ludiek, iets grappigs en speels.
De foto hieronder heb ik weer zelf genomen en je ziet in het werk mijn voeten en benen
in een spiegel, maar eveneens door het open venstergat mijn vriendin die aan de andere
kant stond...leuke mens met humor die zoiets bedenkt en maakt, vind ik



Na het nieuwsbericht heb ik mijn fotoreportage 
van ons museumbezoek dus opnieuw bekeken.

Oh ja... hier was ik ook vol bewondering voor :
het werk/boek : "GENESIS" 
een samenwerking tussen Raveel die de teksten van
dichter Hugo Claus illustreerde.



k herinner me dat we toen, bij het weggaan, gezegd hadden dat we zeker eens
op een mooie zomerdag moesten terugkeren. 
Om alles eens in een ANDER licht te zien en méér en droger
de streek rond het museum te kunnen verkennen
Iedereen was die januaridag erg onder de
indruk van een hele combinatie van dingen :
- de kunst zelf
-de prachtige architectuur van het gebouw
-het winterlicht dat door grote vensters binnenviel
-Naast het museum, buiten : "de muur van de verbeelding" 
naast het kerkhof met het 
- kunstwerk-graf van Zulma, zijn eerste vrouw...
- De Leie
-Het dorp Machelen-aan-de-Leie rondom....

Hier zie je de gegoogelde bocht in het museum zelf en dan
de bocht de Leie, waarnaast het Roger Raveel museum zich bevindt.

Tot zover mijn hommage aan deze kunstenaar die ik het zeker waard vond om over te bloggen.
Maar, ga zelf eens kijken, het loont de moeite!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten