dinsdag 1 januari 2013



Nieuwjaarswafels en -wandeling.
Wachtend op bakklaar deeg, een blokje om met het fototoestel.

Straks komen de kinderen en is het grote nieuwjaarswafelenbak hier. Ze hadden al verwittigd dat ze later kwamen wegens weinig treinen voor de ene en verre familie van 't liefje om van terug te komen voor de andere. Dus ging ik in mijn eentje het traditionele  blokje om wandelen.

Vroeger bakte papa Remi ook nieuwjaarwafels - maar geen dikke Brusselse zoals wij van plan zijn.
Het waren dunne WestVlaamse 'lukken'. Gemaakt door vaste deegbolletjes - naar een recept van mijn grootmoeder -  tussen 2 gietijzeren wafelvormen te pletten, die papa dan boven het gasvuur hield. 
De kinderen met propere handjes mochten helpen véééééééél bollekes rollen. De wafeltjes konden redelijk lang bewaard worden... zeiden ze toch, want we aten ze vlugger dan dat dat bewezen kon worden.  

Papa's wafels smaakten een beetje zoals de dunne wafels van onze Vlaamse trots : Jules Destrooper. 
Mijn deeg voor "moderne" wafels staat tochtvrij te wachten.

             Tijdens dat wachten ging ik dus een frisse neus halen. 't Regende niet meer ...

Bijschrift toevoegen
Eigen foto plassige impressie van de eerste dag van 't jaar ... alhier in de Demerbroeken.

In de hoop ne keer op een 208 te botsen, om te nieuwjaarpieperen, koos ik de 134 maar... er was niets om mee te botsen, te kruisen, over de brug te halen...
Er waren vele plassen want het had de hele nacht geregend! Wij zaten zelf lekker thuis te niksen om klokslag twaalf;  maar die met hun vuurwerk buiten zullen gevloekt hebben onder hun paraplu! KNALLEN heeft het wél gedaan, nat of niet nat - vraag het maar aan de verschrikte katten!

Horizon boven Averbode op 01.01.2013

Reflectie van de bovenleiding van de spoorbaan naar Diest, in de overvolle sloot.
Mysterieuze plassen in de beemden, het 'broek' van Wannes Raps.

De Demer stroomt boordevol richting Aarschot en verder, het is er aan te merken dat het overvloedig regende de laatste dagen en nacht van 2012 ... gelukkig zijn er sinds de grote overstroming van 1994 vele voorzorgsmaatregelen genomen - maar we houden het waterdebiet toch goed in 't snotje!

Experiment met plas-reflectie en een doodgewoon leken amateur Pentax fototoestelletje.

Oranje bollekes (giftige bessen?) rechts en KUS ? .... rechtendoor Ik moest rechtendoor want daar woon ik en dit was op de terugweg.

Er moet er voor mij nog ene zo een paal met kus-richtings-beloftes tegengekomen zijn, zonder iets te kussen te vinden en... oranje bollekes kauwend, de bedrieglijke paal in de gracht gekieperd hebben!

Nog even de doodlopende weg tot aan de statie links op... en we zijn thuis. Ik mocht mijne motor aanlaten. En nu tot slot - zoals in de boeken van Nero : metershoge stapels wafels bakken en eten!

SMAKEKIJK jaar en vooral een goede gezondheid en BLIJVEN BEWEGEN - behalve als de overweg dus gesloten is.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten