zondag 19 mei 2013

Op de kop af 20 jaar geleden, kocht papa beer het ALLERLAATSTE treinticket ooit verkocht in
de "stoase van Sîche' " zoals ze hier het station noemen.
 Terwijl papa beer nog al zijn 230 frankskes bijeen aan het scharrelen was uit zijn hemd-, jas- en broekzakken om ze op zijn handpalm samen met de mee-opgeviste pluisjes, tabakskruimels en een varia aan papa-prulletjes op te tellen....was de ALLERLAATSTE loketbediende van Z. reeds
het ijzeren kalutje (handmatig te bedienen mechanisch toestel ) waarmee vroeger de ticketjes
gedrukt werden, aan het losvijzen van zijn 'toog' achter het ovalen gat in het loketvenster.
Papa beer haalde net zijn trein naar Brussel ( het kost nu evenveel in euro's om nog niet halverwege naar de hoofdstad te geraken!!) en bewaarde godzijdank het roze bewijsstukje goed  bij zijn resterend 'kluttergeld' en de andere verstrooid-weg gestockeerde diversen in zijn vele zakken...het zou nog een historisch documentje worden! Later, toen zijne frak eens naar de nieuwkuis moest en hij de inhoud van de zakken sorteerde,  heeft hij gelukkig de waarde van het kleine roze hebbedingetje erkend en het ingekaderd om aan een muur van zijn atelier te hangen. Zo kon ik het nu scannen, erover bloggen en het op ware grootte tonen aan de mensheid....
Het dingetje kwam laatst boven water omdat we het er met de kinderen over hadden, dat het al zo lang geleden was dat we in de stationswoning onze intrek namen ( juli 1992) en dat het toen nog eventjes een echt station was en wanneer was dat dan ook alweer ????  etc etc
Bon
In die tijd knipte de gaatjesknipper op de trein al geen ruitvormige gaatjes meer met zijn knijptang
maar werd er met een cijfertang een rood getal gedrukt; in bovenstaand geval : 30760 .... een code ?
Op 19 mei 1993 - om negen uur -  werd het hier officieel een "onbemand" station
(Juist in die tijd was er ook bij de NMBS gééén sprake van vrouwen, wat dacht je wel ??)
Jammer, maar er moest bespaard.... ook toen al!
Twintig jaar lang moesten de reizigers vanuit de "kleinere" staties - waarvan de meeste gelukkig toch nog HALTES en OPSTAPPLAATS bleven, hun kaartje op de trein zelf kopen.
Die info hebben we hier al uitentreuren aan onze voordeur verschaft aan niet zo vaak-de-trein-nemende en in verwarring zijnde, aanbellende verloren zielen op reis, al zijn WIJ dus zelf totaal niet van de nmbs, wat dacht je !
Kaartje op trein dus ! Kaartje ??  Slap vodje papier ja !! Krult als vervoersbewijs uit de heupcomputer van de  controleur! In de grote stations kan, euh, MOET je wél nog een KAART kopen - zo'n groot lang geval - of je mag niet tsjoeken naar START en je moet direct naar de gevangenis zonder 'algemeen fonds'.  Natuurlijk kan je hedentendage een kwarto print maken thuis als je on-line boekt
( en er nog genoeg inkt in je printer zit)  of je bent als werkmens-forens in het bezit van een geplastificateerd abonnement als je 't niet wéér vergeten, in je andere broek thuis hebt of ... ergens kwijt bent.
Het is ten stelligste af te raden om ZWART of zonder vervoersbewijs te reizen want je wordt ter plaatse neergebliksemd en op de sporen gegooid door de treinwachter. In het beste geval krijg je een fikse boete om U  STOOMlocomotief tegen te zeggen!
Een 14 dagen geleden zijn ze hier een ticket-AUTOMAAT komen placeren - naast de meestal lege broodautomaat. Het computerkalut is nog niet in werking... maar binnenkort heeft iedereen dus een bankkaart nodig én de nodige kennis en vaardigheden om gepast om te gaan met geavanceerde computerautomaatdinges om een kaartje te kopen... of je mag niet meer mee, en zeggen dat je per vergissing een brood kreeg,  zal ook niet helpen...
Jaja, 't was vroeger anders. Ik denk dat ik mijn bel en voordeur zal barricaderen als die automaat in werking treedt... want sabotage van overheidskalutjes is helaas verboden.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten