maandag 9 september 2013

Gisteren zondagnamiddag : nog een restje skwôn were
ik kreeg goesting in aardbeien
papa beer had zin in een "Blanche" van Timmermans uit Testelt.
Dus gingen we via Averbode wittekop standbeeld parking aan 't dorpskerkje
 naar het frezenkraam, 
 via de zandvlakte parking, te voet naar 'de lekdreef' en de abdij
en dan naar Testelt statiehuis café alweer je Blanche vindt.

FOTOVERSLAGJE


Dit is dus "mijn" frezenkraam op het kruispunt rechttegenover de Colruyt en de bib
Het staat er enkel in "'t seizoen" ... van Pasen tot half september zeg maar.
De hele zomer lang stonden er NAAST het kraampje wel vijftig 
TUINKABOUTERS
Ze waren allemaal ongeveer even groot en het was zo'n mooi kleurrijk zicht
dat ik steeds spijt had dat ik mijn fototoestel niet bij had tijdens de boodschappentocht!
HELAAS
Nu ik WEL kabouterkiekjes kon schieten .... waren ze gisteren in énen slag verkocht
met wel 4OO tegelijk.
De praatgrage verkoper wist nog te vertellen dat hij ze uit Polen haalt
en dat er véél vraag naar is... ze gaan even vlot over de toonbank als zijn vers fruit.
Ik zal moeten wachten tot volgend jaar voor mijn fotoshoot want
't seizoen is GEDAAN.

Verderop .... de zand-parking aan ' 't vossehol' alwaar ik ooit, lang geleden nu
 zwoegend aan het stroeve stuur van mijn oude VW golf  heb leren manoeuvreren,
 parkeren en achteruit rijden + aiaiaiaiiii vertrekken vanaf een helling.
Daar kon ik geen andere weggebruikers in gevaar brengen
buiten 't ijsjes-seizoen en in de week is het daar een lege vlakte.


Domein "de vijvers" naast de zandvlakte is al jaren lang gesloten voor publiek.
Jammer want toen de kinderen klein en jong waren was het daar aangenaam 
wandelen, spelen, verpozen...

 Hier begint de lange abdijdreef - in de volksmond "lekdreef" genoemd.
't Is goed om op verloren zondagen hier even de benen te kunnen strekken
en tot de abdij te wandelen maar... in de zomer is het er ERG DRUK GEWORDEN !

en helaas, HELAAS zijn auto's en kak-honden er nu toegelaten!
Van de voorkant

tot de achterkant


behalve aan de zijkant waar hier en daar een brede sloot is
waar 't bos- en heidenatuurdomein "Merode" achter ligt  !

 Links en

rechts :
De oorzaak van die mensenzee en auto-overlast
zijn de wereldberoemde IJS KRAMEN met inderdaad 
overheerlijke ijshorens als abdijtorens ZO groot!
NEE!
We hebben ons gisteren niet laten verleiden, we hadden tenslotte al aardbeien.
Jaar na jaar hebben we de keuzekaart aan de ijskarren zien uitbreiden.
Vroeger had je enkel vanille en mokka... nu wel 12 soorten tot blauw ijs toe!
(Maar dat heb ik misschien al eens geblogd...)

Zelfs met koets en huifkar komen ze hier toe om ijs te lekken
(waarom moeten ze op tv en al ook zoveel reclame maken voor de dreef !!)
Van heinde en ver... met step, fiets, brommer, of zware motor
of van dichterbij te voet als je bij de meer lokale aangelanden hoort (zoals wij)
STROMEN ze toe
Alle bedevaarten zijn hier jaloers op, Scherpenheuvel zefs STIKjaloers!
Maar niemand kan tippen aan HET ijs van de lekdreef!

De binnenkant van de huifkar bracht me een héél een tof familiefeest in de herinnering,
al was dat toen meer in de buurt van de abdij van West-Vleteren...
Manlief  werd al ZAT van het binnenkijken alleen al en liep dus snel door.


Nuchtere abdij op het drie-provinciënpunt in zicht.

Met VOORBEDACHTE RADE had ik dus mijn fototoestel mee
want zoals de (tsju toch!) gemiste kabouters, wilde ik sinds begin van de zomer
de nieuw aangelegde spiegelvijver op het binnenplein voor de abdijkerk eens vereeuwigen.




 
PRACHTIG
erg contemplatief, euh... bespiegelend
rustgevend
en erg ZEN, zeker na de drukke dreef
 
maar toen waren we toch niet meer zo gerust in de donkere wolken boven én onder 
Huiswaarts dus... mét omweg langs Testelt
 waar papa beer trakteerde in 't statiehuis
en van 't ontspannen nagenoot met Blanche
zonder peird

 





 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten