zondag 6 oktober 2013

Gisteren op de klasreünie bezochten we museum Arthur Mergelynck in Ieper.
Daar heb ik veel interessante dingen gezien, gehoord en geleerd!
Onder andere over de vlieg of de MOUCHE of de tache de beauté.
Je kan er boodschappen mee aangeven, naargelang de aanbreng plaats!
Cursus verleiden in 't Frans is wel aan te raden eerst
(Ik zal er straks zelf nog wat maken met de perforator en zijdepapier)

mouches

Er was ook letterlijk en figuurlijk véél STOF te zien in dat museum
Wat irritant voor personen met allergie 
maar ik vond de bedrukte zijde, damast en die toile de Jouy als behang 
als grafisch dessin dan, erg mooi!

De gids was erg ... gesticulerend en ondervragend
"Welke stijl ??- DAMES !!"
(letten jullie even op, ja !!)
Maar hij WIST vanalles over porcelein, antiek meubilair, kunststijlen
en leefgewoontes uit vorige eeuwen.
 Het was weer iets anders om de
inrichting van zo'n chic herenhuis uit lang lang vervlogen tijden
te leren kennen! 


Ieper is  erg mooi maar VER - zeker met het openbaar vervoer in het weekend!
Ik moest dus tijdig terug station-waarts en mistte de avondwandeling op de vesten
en de last post onder de Menenpoort om 20 uur.
(Het blèten van ontroering - dat ik nu al doe als ik dat op tv zie werd me bespaard)
Ik mistte vooral een afscheids drankje met gezellige compagnie van ex klasgenoten.
Antiek kan erg dorstig maken!

Al heb ik die Iepersche dingen allemaal al in mijn jeugd gedaan, gehoord en gezien
Ik plan toch om NOG eens terug naar de westhoek te gaan
met méér TIJD !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten