donderdag 23 april 2020

donderdag 23 april
dag 37

Veel heiligen vandaag... oa Adalbert, Gerard...Gerorge... Sint-Joris...
feest dag voor mijn schoon-nicht Georgetje uit L. ..
3ssens zat nog met haar op de schoolbanken in de Sint-Joris humaniora!
 (euh... zeg je wel schoon-nicht tegen de vrouw van uw volle neef?)
Alle zachtaardigen als Georgette mogen van mij gevierd worden vandaag!
Eveneens verjaardag van neef Wouter uit H.
proficiat ... ik wens je veel lectuur én schrijf-inspiratie Wouter,  want
23 april is dit jaar ook :
 
WERELDDAG VAN HET BOEK !!

3ssens begint op deze boekendag graag met een 
voor deze tijden, gepaste quote
van een van haar lievelingsauteurs...Bomans!
geplukt van een leesgroep op fb
 
Zonder boek in quarantaine... dat zou pas erg zijn...een RAMP
In deze tijden van lockdown heb ik dan ook al véél gelezen
(vooral 's avonds en na de lunch... voor het indutten dus)
en nu geniet ik volop van deze turf hierboven (nog uit de bib)
Tartt schrijft als een locomotief en ik lees het als in een trein...



Toen 3ssens begin maart hoorde dat ook de bibliotheken in lockdown gingen...
heeft ze zich roekeloos en ondoordacht in de bib-massa's gesmeten, 
die 't zelfde gedacht hadden als zij :
" nog snel, snel GRATIS LEESVOER HAMSTEREN !!!!!!!!!!"
Moet 3ssens zich daarvoor schamen ?
Bracht ze haar eigen en andermans leven toen in gevaar ?
JA - voor wat boeken !!!
Euh
tsja
er was toen wel nog geen sprake van
schaamhoesten/kuchen/niezen...
en coronasterftecijfers en ongeflattende curves
en mondmaskers  


 
Ik heb een pakje kleenex als mondmasker gebruikt toen, 
om in de kilometerslange file aan de ontleen-computers te wachten,
tussen de andere lezers met STAPELS lectuur -
ja, ook MIJN voorraad was haast niet te torsen,
ik schoof mijn twee volle boekentassen mee 
door ze voorzichtig vooruit te duwen met mijn voet.
Ik moest oppassen voor de schenen van de hamsteraar voor mij...
TOEN was er nog geen sprake van de sociale afstandsWET nietwaar!
Iedereen was toen nog een coronaklever,
je dacht nog dat files sneller vooruitgingen door te bumperen
nee
van anderhalvemeteren was toen nog geen sprake!

 Ondertussen kregen we op onze computer het bericht dat
we boeken kunnen reserveren en afhalen op afspraak aan onze bib...
We hebben er nog geen gebruik van gemaakt.
Als is de lockdown verlengd ondertussen
en hoorde ik gisteren op de radio
het AFSCHRIKWEKKENDE nieuws
dat 
MISSCHIEN
de overheid ervermoedelijk aan denkt 
om van plan te zijn om ALLE senioren
tot en met volgend voorjaar
in quarantaine te houden !!!

Misschien maar gelukkig
dat die afhaalbib er nu is...
Dit was de lectuur van papa beer en 3ssens
bij de start van het "in ons kot" blijven.

Ik was toen al aan deel 3 van een Noorse trilogie... van Wässmo
Het boek Karna (boek Dina en boek Benjamin had ik al verslonden)
Beetje ouderwets...
1000 blz. per deel, maar als je wil weten
of de grootmoeder van Karna - die Dina
nu met de Rus, de Noor of de Lap gaat trouwen...
en of ze DE moord heeft gepleegd...lees je door.
Trouwens, Dina ging aan de haal met een Deen
maar liep toen weg naar een Berliner
bon,  op blz 994 moet ze 't loodje leggen en ze sneeft wel zéér dramatisch....


Als het over boeken gaat
kunnen we lang aan de gang blijven.
3ssens heeft alvast opgezocht welke boeken ze eventueel kan bestellen

Nee
die heb ik al gelezen !
Alles van Ferrante is een AANRADER voor bibliofielen

Deze staan ZEKER op de verlanglijst.
Ze werden me al vanuit alle windstreken
aanbevolen.
ZELFS onze bib heeft ze nu besteld
(na mijn aanhoudend gezaag aan de balie)
maar ze waren begin maart nog niet binnen....
 Ze weten zij zeker niet dat ze mondiale bestsellers
direct in huis moeten halen en niet wachten tot 
er sprake is van een wereldwijde quarantaine !!!
 
 

 Ook voor de kleinkindjes 't een en 't ander op de lijst zetten
in de hoop dat we binnenkort kunnen voorlezen
LIVE
en niet via skype!!!!
(dat mislukt tot nu toe steeds faliekant )


 Olaaaaa
een leuke pop up op mijn foon!
Mijn mooie zonnige dochter aan de lijn....
even chatten met haar !!!!

Morgen verder over boeken...
of niet
daaaaaaaaaaaag

pop up boek als toemaatje
had het nu toch al gedownload




 



 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten