vrijdag 14 december 2012

De ster van Bethlehem.

verhaal uit de oude doos (begin jaren zeventig, vorige eeuw)





Pas afgestudeerd van de normaalschool, kon ik "ad interim" legeven in de kloosterschool waar ik zelf mijn gebreide katoenen meisjesonderbroeken versleten had op de schoolbanken.  Aangezien kloosterlingen zeer goed conserveren - werd ik collega van enkele nonnen bij wie ik zelf nog als kleutertje in de klas zat! ...RAAR ... ja, dat leidde automatisch tot onderdanigheid - wederzijds zeker niet tot gelijkwaardigheid. Met zuster Ludovica lag ik regelmatig in de clinch! Ze was NIET moeder overste maar ze gedroeg zich gelijkwaardig als zuster directrice - tenminste, als moeder overste niet in de buurt was, wel te verstaan. Wegens het feit dat Lucovica (kort en klein opdondertje)  de oudste en omvangrijkste leerkracht was en ZIJ, dankzij haar nonnenkap en wapperende lagen lange rokken het zwartst-tstst, 't gedecideerdst, 't strengst, 't bazigst, door de gangen kon zeilen...ging ze zich in alle kleuterklassen moeien.
In 1973  was ik nog argeloos groen én piep en 't wijzerke van mijn weegschaal haalde nauwelijks het streepje van de 50 - zuster Ludovica kreeg de tijd van haar leven als "juffrouw Mieke" STALKER, ze commandeerde me héél 't school rond in de pauzes, ze liet me al HAAR turnlessen overnemen (mijn klas + de hare samen nietwaar), ze liet me alle melk- en soepgeld  facturatie overdoen... en ik leerde me vliegensvlug verstoppen achter de poppenkast of onder de zandtafel als ik de bovenkant van haar zwarte kap zag hobbelen langs het hoge venster dat uitgaf op de gang.
Dag aan dag werd ik ook stiekem rebelser!
In het begin van de kerstperiode had ik onder de kindjes nogal succes geoogst door ze tijdens het dagelijks verplichte catechese moment, met de gordijnen dicht om wat duisternis te scheppen ... in een lange rij, een "wondere ster" (spetterstok ster) te laten volgen tot aan de nog lege stal in de zandtafel... en nog ne keer, en nog ne keer ... want ze vonden het ECHT plezant...

Zuster Ludovica had zo haar spionnen en reeds de volgende dag merkte ze tegen enkele andere kleuterleidsters op, terwijl ik er ook bij stond, dat bij mensen met GEZAG de kleuters BLIJVEN ZITTEN en dat je in de HEILIGE adventsperiode enkel GEWIJDE kaarsen gebruikt en genen goedkope ogen-uitstekende spetterenden briel of gadgets uit den "grand bazar!"
Om vier uur diezelfde dag stoof ze mijn lokaal binnen want nu had ik het toch helemAAL  gedaan!  

-"Heb JIJ, katholieke opvoedster , GODSLASTERLIJKE Joodse sterren durven leren tekenen aan Zijn, ZIJN onschuldige schaapkens! STERREN MET ZES PUNTEN, ZES !!!!??? IEDERE gedoopte weet dat dat VERBODEN is! Enkel sterren met VIJF punten, 5 , mogen de weg naar Bethlehem en de ALLERHOOGSTE in de nederigsten stal leiden... VIJF" - " en herders volgen maar éne keer en niet altijd maar opnieuw omdat het plezant is ... waar gaan we dan naartoe ?

- "Euh maar zuster Ludovica, ik dacht dat die ster, euh ...met de twee driehoeken zo over elkaar - makkelijker aan te leren was...en dat was dan ook meteen een les meetkunde..."

"- Ik zou maar rap die voorbeeld-driehoeken van mijn bord vegen en al die heidense tekeningen
van de muur halen voor moeder overste dat ziet...en zeker als je hier ooit vast benoemd wil worden"

Sinds 1973 haalde ik flinke voorraden SPETTERSTOKKEN in huis en in de klas'k heb er nu nog van en ik glunder als ik terugdenk aan 't wonderlijke, die MAGIE der verwondering die ze in de oogjes lieten schitteren toen we ieder schooljaar wéér,  zoals de herders, de lammekes, de kamelen, de koningen, de engelenscharen en de KOE...(alles en iedereen mocht mee in de lange slordige sliert van allesbehalve stilzittenden) - SAMEN OP WEG gingen naar 't stalleke van Bethlehem en KERST.

Zuster Ludovica heeft via de werkjes van mijn kleuters aanschouwd dat ze KEIEN werden in het tekenen van ACHTpuntige sterren ( 8 ) door het kruis met de X te combineren. Dat was TELLEN,
SPELLING én tekenen én Gewijde Kerstgeschiedenis in één les... dat deed ze me niet na!

5 puntig .... en toch verboden in naam der Ludovica wet

breiSTER
*********









Geen opmerkingen:

Een reactie posten