maandag 10 december 2012

Vervolg  : Kerst-Brocante
Kerstdag in de prutskole (kleuterklas)

Nu is dat vintage, maar vroeger, in MIJN kleutertijd had elke kleuterklas een zandtafel vooraan in de klas. Niet zodat de kindjes lekker met zand konden spelen, NEE, dat kwam er pas van in modernere tijden.
Die zandtafel was enkel voor "didactische opstellingen". Dat wil zeggen : een bijeengezet leerrijk, stichtend en opvoedkundig verantwoord allegaartje dat iets moest bijbrengen over een thema.
Bijvoorbeeld : "De apostelen in de boomgaard" Gewijde geschiedenis, natuur- en aardrijkskundige thema's zag  Zeer Eerwaarde Moeder Overste het liefste op haar maandelijkse inspectie toer in de klassen. Wie die wetenschappen combineerde in 't zand, stond op een zéér goed blaadje!
ALLEEN de zuster of de juffrouw mocht dan, véél uitleg gevend, zelfgemaakt fruit van papier maché, gefiguurzaagde bomen, emmertjes uit zilverpapier en enkele vermomde poppetjes in het zand plaatsen. Vanaf hun bankje, keken de kindjes toe. Stil en met gekruiste armpjes. Zo werd het toch verondersteld volgens de kleuterschoolwet -  en anders zette zuster Marie-Madeleine je in de hoek.
In straf achter de poppenkast-paddenstoel uit triplexhout.
Ook in die tijd had de minister van onderwijs geld tekort bij de begrotingen. Om met zeer weinig gerief de lessen een paar weken te kunnen rekken, kwam er per dag maar één stuk van het thema bij in die zandtafelopstelling! SPANNEND zeg! Wat zou er die dag vanachter dat gordijntje rondom de poten van die zandtafel komen ??
Op een middag in de advent vertelde mijn jongste broer Paul, toen drie jaar,  als antwoord op mama's vraag : "Wat heb je gedaan op school Polleke?" -  " 'fffrouw Francine heefff een KOE in de zandbak gezet!"     ....  
Bleek later de os van de os en de ezel geweest te zijn

KERSTMANNEN achter het zandtafel-gordijntje werd in die tijd als ketterij beschouwd!
enkel er een vernoemen kon al tot verbanning en ontslag leiden toen!
Vandaar mijn weerstand voor die ' hohoho venten' en rode mutsen met witte pomponnen.
Tot op het einde van mijn carrière heb ik ze uit mijn klas en uit mijn huis geweerd.
Maar nu ik er op pinterest tegenkwam van AARDBEI + SLAGROOM... euh, zal ik mijn heidense mening toch eens herzien.

1 opmerking: