donderdag 6 december 2012

Op de vooravond van sint zou het gisteren pasta-souper zijn bij ons thuis, voor mijn ex collega's kleuterleider-(sters) 'k Trotseerde de ijs-snijdende sneeuwstorm om nog méér lasagnebladzijden, wijn en niet-halcoholische drank en chips en zo bij te halen.
Ik poetste, dweilde, stofte, kamde en streek. Uuuuuuuuuren stond ik aan het fornuis, nog mééér uren had ik zitten schikken en herschikken met twee mandarijnen tot mijn sinterklaastafel naar wens was. De borden waren schoongelikt, 't bestek en de glazen opgeblonken. 'k Had mezelf vol parfum gespoten en gespiegeld.
Toen kwam er maar één collegaatje, ons Sara, opdagen. Ik zei dat ik het erg dapper vond dat ze de winterse buien getrotseerd had... De rest van de genodigden had afgebeld of -gemaild of een smoes gestuurd. ALLEMAAL... raar, ik bleef op mijn weerhoeden. Gelukkig had papa beer, thuis van 't werk, grote honger. 
Sara had voor ons een groot pakket met tientallen cupcakes als dessert meegebracht ... zo vééééél! (Gelukkig ZONDER die mierzoete suikerversieringen van tegenwoordig erop, al oogt dat mooi, dat smaakt wel NIET)
Onze voorlaatste hap lasagne was nauwelijks doorgeslikt of we werden opgeschrikt door een schabouwelijk gebonk op onze ramen.
Dat ijzingwekkend kabaal zette zich voort langs alle vensters tot aan de voordeur.
Papa beer zette de deur op een kiertje, loerde schuw....een zwarte en een wit gehandschoende knuist + een staf én een kruk wrongen zich een weg naar binnen
Papa beer, collega Sara en ik kregen handenvol nic nacken in ons gezicht! Whaaaa !!!! Sinterklaas en zwarte pieten op bezoek!
Stoute sint en pieten !! Ze gooiden heel mijn huis vol letterkoekjes
en vertrappelden ondertussen de reeds gevallen exemplaren . Ik kon er geeneen woordje meer mee leggen !! In een mum van tijd lag onze stoep, dorpel, de gang, de living, de keuken, het fiets-en/ waskot... vol nicnac gruis... gruis, gruis, kruimels en koekstukken overal! Waar ik ook maar een stap zette; knerste het onder de voeten! WHaa!
Dat gespuis heeft hier héééél de avond zitten zot doen en kêkgaaien en gieren en lachen gelijk paptaarten! Dat heeft hier alles opgedronken Dat leegde hier alle schaaltjes en potjes en dozekens vol zoet en zout... dat viel alle verse cupcakes aan. De héle avond werd ik geplaagd en gepest... en dat is niet best voor mijn trauma's! De ene piet liet overal zwarte vlekken achter en de andere, die manke op krukken beledigde mijn bister-inkt en verdere bakkunsten. Sint zat er dra  met scheefgezakte mijter bij, we stuikelden constant over zijne staf en toen deed hij zijn baard zomaar af.  Hij schortte ook zijne tabbard op zodat manke piet en ik zijn lange witte onderbroekspijpen met kant rond de enkels in 't vizier kregen  't Was géén zicht - 'k ben er nog niet goed van!  
Oh mijn god! Gelukkig is 't sintgedoe na vandaag weer gedaan! 
Dat het maar rap kerstdag is!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten